Varvarska Skitija, Boris Nad

PODELI/ODŠTAMPAJ:




Varvarska Skitija





Bio je tek početak jula ali dugotrajna suša pretvorila je polja u usijane žute pustinje. 

Jednolična ravnica ličila je na nepokretno more. Vršačko brdo – poslednji obronak Karpata – počivalo je u plavoj senci. Poluprazan autobus brzo je odmicao starim drumom koji se pruža od Temišvara ka Pančevu i dalje, ka Beogradu. Zaustavio se na jednoj od usputnih stanica: u jednom od mnogih banatskih sela koja se, kao jaje jajetu, ličila jedno na drugo. (Kuće su, doduše, ovde bile lepše i prostranije nego drugde, premda su njihove fasade već bile uveliko ruinirane – nekoć su ih nastanjivali Nemci, pristigli još u vreme austro-turskih ratova. Obližnje mesto međutim, svega nekoliko kilometara udaljeno, dobilo je ime po jednom turskom paši koji je, prilikom jednog od brojnih ratnih pohoda, ovde nakratko utaborio svoju vojsku.) 

Dok su se retki putnici izmenjivali, ostali su imali priliku da uživaju u pomalo netipičnom banatskom pejzažu. S desna, ispod lesnih terasa, počivao je rit, sada isušen i pretvoren u plodnu oranicu, koja je podrhtavala na letnjoj jari. Ipak, malo šta je govorilo da je ovdašnje tle još prepuno tragova drevnog života i grobova, počev još od eneolita. Brojni arheološki nalazi – oružja i oruđa izlivena u bronzi, na primer – nalazili su se rasejani po seoskim domaćinstvima. Na kopu obližnje ciglane, u raskopanoj zemlji, među komadima crne grnčarije, zabelele bi se katkad i ljudske kosti. Retki podaci o tome mogli su se naći samo u stručnim publikacijama. 

Autobus se polako pokrenuo, vraćajući se nazad na glavni put, ali je, posle svega stotinjak metara, opet stao. Putem je milela pogrebna povorka, mirno zapućena ka seoskom groblju. Ispred svih koračao je, u dugu bradu zarastao, mlad sveštenik, a ispred njega sporo su se vukla kola sa kovčegom pokojnika. Druga traka autoputa beše slobodna, vozač ipak nije imao nameru da je zaobiđe. Isto su postupila i kola koja su dolazila iz suprotnog smera. Ne odgovarajući na retke proteste putnika, on se spokojno svrstao na začelje povorke. Minuti su proticali dok se autobus, kao i sve duža kolona vozila iza njega, korakom puža primicao seoskom groblju. Nedugo potom ugledali smo urušen zid od cigle iza koga su se podizale krstače i od starosti posiveli zidovi kapele. 

Tako smo svi mi – voljno ili ne – učestvovali u nekoj vrsti rituala. Prizor se, očigledno, odvijao van vremena, u otmenoj nehajnosti spram vremena i voznog reda. To što se vozač tako tvrdoglavo pridržavao običaja, očigledno je imalo i svoje dublje razloge – običaj je morao biti veoma star, mnogo šta u njemu svedočilo je o njegovoj velikoj drevnosti. 

I zaista, Miloš Crnjanski u „Seobama“ opisuje običaj Srba da svoje mrtve ispraćaju putem ka groblju. Tada su ih još nosili u otvorenom kovčegu; sredinom osamnaestog veka običaj je zapanjivao strance, ali su ga se Srbi uporno držali, uprkos nastojanjima Nemaca da ga iskorene. 

Čak i sredinom dvadesetog veka sličan običaj je i dalje postojao kod Rusa. Opisuje ga, među ostalim, i nemački pisac Ernst Jinger, u svojim „Kavkaskim zapisima“. (Jinger nalazi da je lep, kao da se pokojnik na taj način, izlažući se poslednji put suncu, dnevnoj svetlosti, ”zauvek oprašta pre nego što siđe u tamu”.) 

Sumnjamo ipak da je neko među putnicima tog trenutka pomišljao na Herodota, koji govori o pogrebnim običajima Skita. Jer, mi smo se zaista nalazili na jednom od rubnih područja drevne Skitije, koja se nekoć prostirala od Crnog mora i Dona sve do Panonije. Obližnje humke – nasute nesumnjivo ljudskom rukom – koje su se uzdizale nad ravnicom, mogle su biti upravo skitske. 


* * * 

Podaci o Skitima – narodu koji je, kroz jedan dug vremenski period, nastanjivao stepe i ravnice na istoku Evrope, a zatim naprečac nestao – jedna od brojnih nelogičnosti kojima obiluje moderna istorijska nauka – izvanredno su oskudni a katkad, van svake sumnje, i krajnje zlonamerni. Možda se upravo tom zlovoljom Grka prema mnogoljudnom i slobodnom narodu sa istoka može objasniti ona crna slava koju su, kroz potonje vekove, uživali ”Skiti-varvari”: slava ravna jedino onoj koja, sve do dana današnjeg, prati i Hune i Gote, Džingis kanove ratnike kao i Staljinove milionske armije. 

Ovaj prastari arhetip helenskih istoričara ponavlja i skoro savremeni engleski geograf Makinder, u svom čuvenom predavanju, koje je zapanjujuća smeša lucidnosti i krajnjeg slepila. On mu, doduše, dodaje i jednu novu dimenziju, bezmalo savršen izraz. Za slavnog engleskog naučnika, naime, Skiti iz Homerovih i Herodotovih priča – Skiti koji ”piju mleko od kobile” – nisu samo jedni među mnogim ”kosookim” osvajačima. Oni su istinski arhetip varvarstva, praobrazac svih kasnijih ”azijatskih i nemilosrdnih konjanika bez ideala”. Civilizacija – izum pomorskih naroda sa zapada – ”plod je vekovne borbe” protiv nomada sa istoka, dakle ”Skita”. Koncepcija koja ima i rasne konotacije: kosookim Skitima, Hunima, Turcima, Mongolima... suprotstavljaju se beli dolihokefali severa, zapada i juga Evrope. 

Makinder je, međutim, bio u krivu: Skiti behu čisti Indoevropljani, dok Huni i Goti, u rasnom smislu, nisu predstavljali homogenu celinu već, po svoj prilici, samo šarolik savez raznorodnih plemena, naroda, etnosa i rasa. 

Ipak, kakva su to jeziva varvarstva kojim su Skiti zaslužili ovo zlopamćenje dugo hiljadama godinama? Ljudske žrtve – žrtvovao se svaki stoti zarobljenik – običaj da se lešu žrtvovanog odseče desna ruka i baci u vazduh, ostavljajući sa leži onako kako je pala? Običaj ritualnog polivanja ”svetog mača” krvlju, pogrebni ritual koji je uključivao i usmrćivanje desetina ili čak stotina kraljevih žena i slugu? Manje-više isto ono što se pripisuje i mnogim drugim ”varvarima”. Keltima, na primer, za koje Orozije piše da kad god im je potrebna čaša odsecaju zarobljenicima glave (kako bi pili iz njihovih lobanja), dok ih Strabon optužuje za kanibalizam. Možemo se samo zapitati da li je ovde zaista reč o nepristrasnim izveštajima očevidaca ili o nekoj vrsti političke propagande onog doba, koja eksploatiše predrasude ”civilizovanih” spram ”varvara”? Bilo kako bilo, ”varvarima” treba priznati bar jednu olakšavajuću okolnost: za razliku od ondašnje (a i današnje) ”međunarodne zajednice”, oni svoja zlodela nisu veličali kao hvale dostojna dela odbrane civilizacije od varvarstva. 

Arheologija je ipak potvrdila neke od Herodotovih navoda, ponajpre one vezane za pogrebne običaje Skita. Podsetimo se na neke od njih: na običaj da se pokojnik vozi na kolima, i to čitavih četrdeset dana posle smrti, za kojih su mu priređivane obilne posmrtne gozbe, trizne. Važnost ovog perioda od četrdeset dana sačuvao se u potpunosti u pravoslavnom obredu dok za katolike, koliko je nama poznato, nema nikakav značaj. Sačuvao se i običaj posmrtnih gozbi – daća, ponajpre kod Srba i kod Rusa, ozloglašen kod njihovih inovernih suseda, baš kao i onaj da se pokojnik vozi kolima putem do svog poslednjeg odredišta. U činjenici da se kod Srba pokojnik danas prevozi u zatvorenom kovčegu treba videti ustupak ”civilizovanosti” na način modernih zapadnjaka,”civilizovanosti” koja, očigledno, nije sasvim mimoišla ni varvarsku Skitiju. 



Boris Nad

KOMENTARI

Name

A Rússia atravessa o Rubicão ou o Nascimento de um Novo Mundo,1,Agarta,2,Alexander Dugin,1,Almanah Književna fantastika 2015,1,America,1,Amerika,1,An interview with Boris Nad,3,Androgin,1,Annunciation of America,1,Anthem (Blood),1,Antihrist,1,Apology,1,Argonauti,1,Arhija i Anarhija,1,Aristokratski pogled na svet Borisa Nada,1,Atlantida,1,Atlantis,1,Bagdad,1,Baghdad,1,Bajke o EU fondovima su na nivou primitivnog kulta,1,Balkan,1,Battlefield,1,Being Beauteos,1,Belo ostrvo,1,Blagovest Amerike,1,Bojno polje,1,Boris Nad,162,Boris Nad: Russian Crossing of The Rubicon or the Birth of a New World,1,Call for Papers,1,City of Gods,1,City of Gods 2,1,Co stanie się na Ukrainie w najbliższych dniach i miesiącach?,1,Čuda i mimo mita,1,Dan bogova,1,Đavolje kule,1,Day of the Gods,1,Devet svetova,1,Divlji lov,1,Dragoš Kalajić,1,English,45,Esej,56,Eurasia Movement Interviews Boris Nad on Novorossiya,1,Eurasian Artists Association: The IVth Revolution!,1,European Union against Europe,1,Evroazija,1,Ezoterizam u Dantea,1,Filip Rogović,1,French,1,German,8,Gog i Magog,1,Grad bogova,1,Greek,1,Hiperborejci,2,Hoće li "Ukrajinsko proleće" da preraste u "Rusko proleće",1,Hyperboreans,1,Ideja centra,1,Imperium Ultimum,1,Interregnum,1,Interview,4,Interview with Boris Nad,1,Intervju,15,Iran,3,Islamska država je jurišni odred SAD,1,Istinska Turska pripada Evroaziji,1,Istok,1,Istok i Zapad,1,Itaka,1,Ithaca,1,Između Mora i Zemlje,1,James Porazzo,1,Jezik Indoevropljana,1,Joaquin Flores / The return of Myth,1,Knjiga,5,Komentar Nemih Bogova,1,Koren liberalnog zla u crkvenom raskolu,1,Kraj noći,1,Kraljevstvo noći,1,Kritika,10,Lavovi s Kalemegdana,1,Leonid Savin,1,Lions from Kalemegdan,1,Ljubav nestvarnih,1,Ljubiša Jovanović,1,Lobo,1,Maksimilijan Rupert Ditrih Sikorski,1,Manifesto for the Eurasian Artists Association,1,Mitovi o Hiperboreji,1,Mitska Amerika,1,Moloh,1,Momčilo Selić,2,Moskva može strpljivo da čeka rasplet s prstom na obaraču,1,Mračni oblaci nad Evropom,1,Music,1,Muzika,2,Muzika i glasovi I,1,Muzika i glasovi II,1,Mythical America,1,Myths about Hyperborea,1,na braniku Evrope,1,Na Krajini,1,Napomena,1,Napomena uz "Gozbu",1,New Antaios Journal,1,Nicholas Diak,1,Nikola Velimirović,1,Nostalgija za Tulom u doba mašina,1,Nova knjiga: Hiperborejci,1,Novi Nojev kovčeg,1,O mito de Atlântida,1,O Retorno do Mito,1,O Skitima,1,O tradiciji,1,O tradiciji drugi deo,1,Oblivion and Discourse of Being,1,Odin,2,Onostrana Indija,1,Open Revolt,1,Ovo su dveri Agarte,1,Pannonia,1,Panonija,1,Periodika,1,Planeta Titan,1,Planeta Titan / Crno Sunce,1,Poezija,5,Polish,1,Posle Gutenberga,1,Poslednja Tula,1,Poslednji vuk,1,Postapokalipsa,1,Povest o Agarti,1,Povratak mita,2,Predgovor,1,Proza,30,prvi deo,1,Questing Beast,1,Raspad Ukrajine (Rusije),1,Rat za kraj sveta,1,Razgovor s učenim lamom,1,Rim i Kartagina,1,Ruski prelazak Rubikona ili rađanje novog sveta,1,Russian,5,SAD su teroristička država,1,Sailing To Itaca,1,Sakralna istorija,1,Simboli Hiperboreje,1,Slowakian,1,Spanish,5,Šta će se narednih dana i meseci dešavati u Ukrajini,1,Stevan Bošnjak,1,Stoleće titana,1,Strategija anakonde i američki globalni haos,1,Sveta tajna rata,1,Tamno bratstvo,1,Tehnokratija,1,The Different Ways,1,The East and the West,1,The Fourth Political Theory,1,The Fourth Political Theory: Serbian vision,1,The multipolar world,1,The Return of Myth,1,Three chronicles (One dream / Odin / Achilles),1,Through the Door of History,1,TSIDMZ,3,TSIDMZ – Ungern von Sternberg Khan,1,Turkish revolution. An interview with Boris Nad,1,U danima kuge,1,U zemljama besmrtnika,1,Ukleti brod,1,Ukrajina je u ratu,1,Uranska tradicija,1,Varvarska Skitija,1,Vavilon,1,Vavilonska kula,1,Video,2,Vuk,1,War Song,1,We are Witnessing a Deep Crisis in the Model that is Offered by the EU and USA,1,We must drive out the merchants from the temple,1,Wild Hunt,1,Wolf,1,Zaborav i govor bića,1,Zamak,1,Zamak Grala,1,Završna bitka,1,Zlatno runo,1,Zmajeve kosti,1,Η επιστροφή του Μύθου,1,Америка,1,Возвращение мифа,1,Война для конца мира,1,Интервью,2,
ltr
item
ARKTOGEJA: Varvarska Skitija, Boris Nad
Varvarska Skitija, Boris Nad
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjrXDLmp39u2dZEKYi2PMxlQ7V6-hdrTcOwi5i9kFv5m7hJ3aTYTqSuX7P8CAusk3TegxPN7PWa4c0vajkSQBsPgAlZaj4aY0GKY_eVt4YRKjC6YcSKOQkkBtHPM3OsgT6fS_V1f81dfSY/s640/scythian_art.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjrXDLmp39u2dZEKYi2PMxlQ7V6-hdrTcOwi5i9kFv5m7hJ3aTYTqSuX7P8CAusk3TegxPN7PWa4c0vajkSQBsPgAlZaj4aY0GKY_eVt4YRKjC6YcSKOQkkBtHPM3OsgT6fS_V1f81dfSY/s72-c/scythian_art.jpg
ARKTOGEJA
https://arktogeja.blogspot.com/2013/04/varvarska-skitija-boris-nad.html
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/2013/04/varvarska-skitija-boris-nad.html
true
3991172695466286618
UTF-8
Svi postovi su učitani Nije pronađen nijedan post VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna Strane POSTOVI Vidi sve Preporučeni sadržaji OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI POSTOVI Nije pronađen nijedan post koji odgovara vašem upitu Vrati nazad Nedelja Ponedeljak Utorak Sreda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Januar Februar Mart April Maj Juni Juli Avgust Septembar Oktobar Novembar Decembar Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Avg Sep Okt Nov Dec upravo sada 1 minut ranije $$1$$ minuta ranije 1 sat ranije $$1$$ sata/sati ranije Juče $$1$$ rana ranije $$1$$ sedmica ranije više od 5 sedmica ranije Pratioci Prati THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy