MITOVI O HIPERBOREJI
Mitovi o
Hiperboreji, zemlji praotaca na dalekom Severu, zemlji koja počiva „iznad
severnog vetra“, veoma su duboko utkani u mitologije i kolektivno nesvesno
skoro svih indoevropskih naroda (i, naravno, ne samo njih). Sama po sebi, ova
činjenica ima ogroman značaj. Ali važnije od činjenice njihove
rasprostranjenosti jeste pitanje šta oni uopšte znače. Ako hiperborejski mitovi
zaista imaju tako važnu ulogu u nesvesnom indoevropskih naroda, oni je imaju
zahvaljujući svom sopstvenom značenju, svojim unutrašnjim sadržajima. Jer, mit
za nas nije „lažna priča“, praznoverica ni nesporazum. Mit je bezvremena
stvarnost, koja se, možda, „nije odigrala nikad i nigde“, ali koja se
neprekidno ponavlja u istoriji i, štaviše, stvarnost koja je određuje i
definiše.
Značenja
mita su mnogobrojna, i moguće ih je tumačiti u najrazličitijim ključevima.
Podrazumeva se, takođe, da oni imaju i svoj doslovni, „naturalistički“ smisao:
svaki istinski mit nije iskljičivo fantazija, uobrazilja, ono što je u njemu
sadržano odgovara nekim konkretnim uslovima, u vremenu i prostoru, na Zemlji.
Drugim rečima, mit se nije morao dogoditi na način na koji je opisan, nikada se zapravo
na taj način nije ni dogodio, ali se mogao dogoditi, i događao se, u određenoj
meri. „Istinito je samo ono što se nije dogodilo nikad i nigde“ (Novalis).
Hiperborejski
mitovi nisu samo neposredne i jasne evokacije Zemlje besmrtnosti na dalekom
severu kontinenta. Kada se, u ruskoj bajci na primer, pominju trojica braće,
od kojih treći i najmlađi beše Ivan, koji je živeo u nekoj dalekoj zemlji u
kojoj je vladala stalna tama, sve dok Ivan nije ubio džinovsku zmiju i
oslobodio Sunce... – to je, za nas, očigledna i jasna evokacija arktičke noći,
dakle Severa, Hiperboreje. Ivan tu ponavlja arhetipski poduhvat Indre koji je
ubio zmaja Vritru, kako bi povratio Sunce i oslobodio nebeske vode. Mitovi o
Hiperboreji imaju i tu prednost što, slično mitovima o Atlantidi, predstavljaju
sećanje na realnu zemlju (premda se njihova značenja time ne iscrpljuju), ali
su, za razliku od atlantidskih mitova, relativno usko lokalizovani, u
okolopolarne oblasti: samo ovde moguće je tragati za njihovim materijalnim
tragovima i potvrdama.
Ali,
nezavisno od njihove doslovne istinitosti, reč je prevashodno o arhetipovima
Severa, koji poseduju svoju sopstvenu snagu i obrazuju skoro sasvim samostalnu
realnost. Nezavisno od konkretnih istorijskih uslova, oni se povlače i iznova
oživljavaju, uvek s novom i ranije neslućenom snagom. Njihovu naročitu
privlačnost, u svim epohama, nije potrebno posebno dokazivati. Oni s lakoćom
nalaze svoje izraze: u mitovima i narodnim predanjima, u bajkama i pričama, u
pesmama, pa čak i folkloru. Predaleko bi nas odvelo da samo pokušamo da pobrojimo njihove raznovrsne izraze i oblike, u
mnogim i raznorodnim tradicijama. Oni su, takođe, i tema umetničkih dela ali, od
pre nekog vremena, i naučnih studija, koje im, na različite načine, obezbeđuju
makar privid naučne argumentacije. (Katkad, doduše, imamo utisak da njihov cilj uopšte i nije postavljanje
neke nove hipoteze, teorije ili naučne istine: one su ponekad, naprosto, same sebi cilj.)
Iza orlova, čuvara zlata
Najstariji nama
poznat pomen hiperborejskog mita je onaj koji nalazimo u Herodotovoj Istoriji.
Herodot nam prenosi čudnu povest o Aristeju s Prokonesa koji je, idući tragom
Apolona, dospeo do Isedonije. Aristej
je u Metapontu bio štovan u vidu kulta jer je, kako se verovalo, sedam godina
proveo s Apolonom, u zemlji Hiperborejaca.
Evo tog basnoslovnog opisa, kojeg Herodot duguje Aristeju, pesniku danas
izgubljenih Arimaspijskih pesama, a koji i danas privlači komentatore i tumače:
„iza
Isedonjana stanuju Arimaspi, ljudi s jednim okom (...) iza njih su orlovi,
čuvari zlata, a još dalje od ovih, sve do morske obale, stanuju Hiperborejci”.
(Upravo ovde, prema Plutarhu, sniva Kronos, bog Zlatnog doba.)
Aristejev opis
sadrži jasno sećanje na Zlatno doba, na prvobitnost, na „prvu i najbolju od svih zemalja“, na Hiperboreju.
Herodotova etimologija, međutim, kad je u pitanju ime „Arimaspi”, očigledno je pogrešna: ona
predstavlja tipičan primer grčkog prevođenja i tumačenja imena po zvučnosti. Ali, „svetlost staroiranske
leksike omogućava nam spoznaju ispravnog tumačenja imena `Arimaspi`; „Aryannaaspa“ = „Ariji koji vole konje” (Dragoš Kalajić:
Uvod u arktičku teoriju Lokamanja Maharaj Tilaka).
Aristej je išao
tragom Apolona, čime je zaslužio deifikaciju, kultno poštovanje. Za Apolona se verovalo da
svake godine odlazi u Hiperoreju, na kočijama koje vuku labudovi. On više nije
hteo da se vrati nazad i Grci su mogli da ga u svoju zemlju domame jedino
pesmom. Prema Diodoru Sicilijskom, u Hiperboreji se nalazi i Apolonov hram, hram
posvećen bogu Sunca. Drugim rečima, kult Apolona potiče iz Hiperboreje, odakle su ga u
Grčku doneli drevni Ahajci.
Iz svoje
otadžbine na krajnjem severu Hiperborejci su svake godine slali zavetne darove,
od naroda do naroda, uvijene u pšeničnu slamu, od krajnjeg Severa evroazijskog
kontinenta, sve do ostrva Del na jugu. Zavetni
darovi, uvijeni u pšeničnu slamu – to je znak večnosti vrednosti, tradicije
koja se prenosi, od naroda do naroda, i od pokoljenja do pokoljenja. U znak
sećanja na smrt hiperborejskih devojaka koje su te darove prvi put donele na
Del, beleži Herodot, postoji običaj da „delske devojke i mladići seku svoju kosu;
uoči svadbe odseku devojke sebi jedan pramen kose, obaviju ga oko vretena i
stavljaju na grob... a svi momci sa Dela omotavaju pramen kose oko jedne zelene
grančice i stavljaju ga na grob”
Ultima Thule a sole nomen habens
Poznohelenska i
poznorimska varijacija hiperborejskog mita je mit o Ultima
Thule. To je zemlja
večne svetlosti na krajnjem Severu, Ultima Thule a sole nomen
habens. Izvesni
Piteas, negde u drugoj polovini IV veka stare ere, preduzeo je
putovanje brodom iz rodne Mesalije (današnjeg Marseja) na krajnji sever
Evrope. Poslednjoj zemlji do koje je doplovio dao je ime Ultima Thule (Poslednja Tula). Ostaće
zabeleženo i da je Konstancio Hlor preduzeo pohod na britanska ostrva kako bi
kontemplirao „najsvetiju zemlju, najbližu nebu“.
Ali se
toponim Tula javlja i u mnogim tradicijama pretkolumbovske Amerike: središte
imperije Tolteka zvalo se Tula (Tuljan). Za Tulu, zemlju večnog sunca na
severu, „kod velikih voda“, znaju i mitologije plemena Naua i Asteka. Indijanci
iz plemena Kvike (Centralna Amerika), prema legendi, preduzeli su put ka Tuli, ali su je
našli pod ledom i u tami, bez Sunca. 1925. godine, Indijanci plemena Cuna
pokušali su da oružjem uspostave nezavisnu republiku Tula.
Tula je
toponim izuzetno raširen u Evroaziji, od Rusije (stari grad Tula i jezero Tulos
u Kareliji), Ukrajine ( Tuljčin), do Francuske (Tulon i Tuluz). Značenje reči,
međutim, sačuvano je u ruskom i srpskom, gde reč utuliti ima značenje
prigušivanja, skrivanja, a tuliti znači jadikovku, žalopojku. Isto kao što
značenje reči Borej, severni vetar, ima analogiju u sanskritskom bhurati, bora
kod Rusa (uraganski vetar) i našem (i staroruskom) bura. Ali ime samog
Apolona, prema ruskom istraživaču Valeriju Deminu, koji se poziva na Čertakova,
ima koren u reči opaliti, koja, i u ruskom i u srpskom, ima istovetno
značenje.
Kočije koje vuku labudovi
Značenje mita koga iznosi Herodot je
očigledno: Hiperboreja je severna praotadžbina, prapostojbina mnogih naroda,
među njima i Grka. U pitanju je drevna memorija, sećanje transponovano u
prostor, a ne puki geografski opis. Poreklo
Apolonovog kulta je Sever. U studiji Šakaste grivne i kulturni identitet
Indoevropljana, Živojin Andrejić ukazuje na jedan izuzetan nalaz s našeg tla,
takozvanu „dupljajsku statuetu“:
„Vrlo značajna je pojava pticolikog idola
na kolicima koja vuku barske ptice iz Dupljaje kod Vršca. Ova predstava se nesumnjivo
dovodi u vezu sa mitom o delfijskom Apolonu, koji boravi šest meseci u zemlji
Hiperborejaca, dalekoj i maglom pokrivenoj oblasti, (...) da bi zatim sledećih
šest meseci boravio u sunčanoj Grčkoj. Mogao bi dakle biti u pitanju preteča
Apolona Belenusa, koji je u našim krajevima poštovan kao bog Sunca (...).“
Poreklo Aplonovog
kulta, dakle, ne treba tražiti u centrima u zoni mikenske kulture, na
Sredozemlju uopšte, već jedino na Severu. To je jasno značenje običaja delskih
devojaka i mladića da seku sebi kosu i polažu je na grobove, kao i predanja o
darovima koje svake godine Hiperborejci šalju sa krajnjeg Severa, kroz ruke
različitih naroda, sve do juga Evrope. U pitanju je zavet vernosti
hiperborejskoj tradiciji.
Valerij Demin
citira Pausaniju, antičkog pisca iz II veka, koji u delu Opis Helade (X.V, 8) navodi da se
prvi sveštenik-prorok Apolonovog hrama u Delfima zvao Olen, Olenj, tj. Jelen: jelen je
nedvosmisleno severni, dakle hiperborejski, simbol Sunca.
Rimski autor
Plinije Stariji u Prirodnoj istoriji (Historia Naturalis
IV.26) piše o Hiperborejcima kao o sasvim realnom stanovništvu arktičkog kruga,
koje je sa Heladom u vezi preko hiperborejskog Apolonovog kulta.
Apolonov hram u Laplandiji
Ruski arheolozi
otkrili su arheološki lokalitet iz paleolita Berezovska stajanka na obali reke
Pečore čija se starost procenjuje na 40.000 do 20.000 godina. Njihovo otkriće značajno menja naše predstave o
naseljivosti severnog kruga u tako davnim epohama. 1922. godine Aleksandar
Barčenko i Aleksandar Kondjajin organizovali su arheološku ekspediciju na
poluostrvu Kola u ruskoj Laplandiji, gde se, na obalama Sejdskog jezera, nalazi
drevno svetlište naroda Saami. Ime poluostrva ima jasnu solarnu simboliku: to
je zemlja Sunca, sunčevog kola. Na samom poluostrvu postoji mnoštvo toponima s
tipično indoevropskim korenima ind, gang i ram. Postoji, na primer, šest reka s osnovom „ind“ (Indoga, Indomanka,
Indega, Indigirka i dve reke sa imenom Indiga, postoji Ramovo jezero, itd.).
„Rezultati ove
ekspedicije“, nalazimo u knjizi Dragoljuba Antića Kontinuitet
vinčanske civilizacije (od mogućih hiperborejskih korena do danas) (Beograd,
2004), „zajedno sa podacima koji inspirisali
istraživanje, nestali su u arhivama KGB-a, a sami istraživači su izgubili
živote u čistkama narednih godina ... “
Isti autor
obaveštava nas o ekspedicijama Hiperboreja 97 i Hiperboreja 98, koje je
organizovao Valerij Demin, takođe upućenim na poluostrvo Kola, u rusku
Laplandiju. Na tom poluostrvu nalaze se lavirinti od oblutaka, prečnika oko pet metara, kamene
piramide i jedan petrograf dimenzija od oko sto metara, gde je na steni usečena
krstolika ljudska kontura. Postoje, međutim, i sasvim osobena svetilišta od
naslaganog kamenja, na čijem vrhu se nalaze jelenski rogovi – sejdi. Nekad su se
nalazila svuda, danas većinom na zabačenim mestima, u planinama.
Najinteresantnije
od svega je nalaz ekspedicije Hiperboreja 97, u Lovozerskoj tundri, u
središnjem delu poluostrva. Lokalitet se nalazi na oko 500 metara iznad nivoa
Sejdskog jezera. Ruševine megalitskog kompleksa koje se sastoje od džinovskih
stepenika, nasipa i zidova Demin je nazvao „ruinama Hiperboreje“, i doveo ih u vezu sa zapisom Diodora
Sicilijskog o Apolonovom hramu u Hiperboreji.
Bilo kako bilo,
iz dana u dan se potvrđuje da daleki Sever uopšte, čak ni u tako davnim
epohama, nije bio pusta zemlja. Za njega su očigledno vezana mnoga burna
zbivanja protoistorije, o kojima, zasada, znamo veomo malo. Nema sumnje da će
nova arheološka istraživanja umnogome, ako ne i u potpunosti, izmeniti
predstave koje danas imamo o njemu.
Jelen, mamut i goveče
Naš naučnik
Milutin Milanković autor je najcelovitijeg i dosad neprevaziđenog matematičkog
modela smene ledenih doba i klimatskih promena na Zemlji. U njegovoj knjizi
Kalendar zemljine prošlosti (Beograd-Zemun, 1926) možemo pročitati sledeće:
„Za vreme one hiljade
godina koju polovi godina 9.500 pre Hrista uzdigao je se nad Severnom Evropom
jedan blag talas toplote. Za vreme te miliade bila su leta i u najsevernijim
delovima Evrope neobično topla, pa su tada mogle onde da uspevaju biljke koje
sada više ne mogu.“
Do sličnih
zaključaka, premda sasvim drugim putevima, analizirajući tradicije stepskih
naroda Evroazije, došao je i ruski naučnik Lav Nikolajevič Gumiljev. Tako on, u
delu Etnosfera – istorija čovečanstva i istorija prirode (Moskva, 1993)
zaključuje da je, negde krajem poslednjeg ledenog doba (20.000 do 12.000 godina pre
Hrista), u oblasti severnog Sibira postojala veoma bujna stepa, a ne današnja
hladna tajga. Ta je klimatska osobenost bila uslovljena postojanjem stabilnog
anticiklona koji je, opet, imao za posledicu veoma malu količinu padavina.
Dovoljne količine vode obezbeđivali su okolni lednici, koji su se topili, stvarajući brojne reke
i jezera, prepuna ribe i ptica. Stepama su pasla stada goveda, jelena, mamuta i
gazela. To je ambijent u kome se stvarala rasa Indoevropljana, gajeći kult
Sunca, čiji je simbol jelen, severni jelen, a otuda i veliki značaj govečeta,
koje kod svih Indoevropljana simbolizuje blagostanje.
Sa završetkom
ledenog doba, u severni Sibir, u severnu Rusiju i Skandinaviju prodiru cikloni
koji donose hladnoću i vlagu. Klima se drastično menja, plodne stepe se
pretvaraju u hladne tajge, odasvud nadire led i sneg; životinje, ogromna stada
iz stepa, a za njima i mase lovaca, kreću na jug. Nije li to ista ona glacijacija
koju pamti staroiranska Avesta? Tako dolazi do velike anabaze Indoevropljana.
Doduše, Gumiljev nigde ne tvrdi da su stanovnici te prastare stepe bili jedino
i isključivo Indoevropljani; njihovu sudbinu su mogli deliti i preci mnogih
drugih rasa i etnosa koje danas znamo. Ali ipak, sećanje na to najživlje je
sačuvano upravo u tradiciji indoevropskih naroda. A to čini i predmet obimne i
genijalne studije Bal Gangadhar Tilaka, pod naslovom Arktička pradomovina Veda.
Treba reći da je
Tilak u svom delu pružio najpotpuniju i najsmeliju formulaciju hiperborejske
teorije. On joj je obezbedio i izuzetnu naučnu argumentaciju, koja dosad ni na
koji način nije pobijena – vreme zasada radi jedino u njenu korist,
potvrđujući u bitnom njegove zaključke i intuicije. U činjenici da je skoro svi
autori koji se bave prapostojbinom i poreklom Indoevropljana uredno i korektno
navode – makar i u fusnotama – ali ne pobijajući je, niti je potvrđujući, treba videti isključivo
znak priznanja Tilakovom geniju.
Tilakova Arktička
pradomovina Veda objavljena je na samom početku XX veka, 1903. godine. Značaj njegove
teorije otada ne jenjava nego raste, i za proteklih stotinu godina ona je, bez sumnje, izvršila veoma
snažan uticaj i inspirisala mnoge da pođu tragom istraživanja Arktika i
prastarog nasleđa Indoevropljana.
„Najdrevnija svedočanstva
koje je ostavila naša rasa“
Zadržaćemo
se, u najkraćim mogućim crtama, na Tilakovom delu. Zadržaćemo se na njegovim zaključcima
i ishodima, zaobilazeći, ovom prilikom, inače veoma utemeljenu, složenu i
čvrstu argumentaciju.
Njegova
razmatranja zasnivaju se na onom što on naziva „najdrevnijim svedočanstvima
koje je ostavila naša rasa“ – na analizi najdrevnijih tekstova
Indoevropljana: Veda, svete knjige hinduizma i Aveste, svete knjige
Persijanaca, odnosno njenog prvog i najstarijeg poglavlja Vendidad,
upotpunjujući svoju egzegezu poglavljima koja se odnose na astronomiju,
meteorologiju, geologiju, biologiju, arheologiju, paleontologiju, komparativnu
mitologiju...
Rezultat
je značajno pomeranje dotad sasvim proizvoljno procenjene starosti Veda, i to
za nekoliko milenijuma unazad. Tilak nas tako vraća mnogo hiljada godina u
prošlost, u tamu praistorije, u kojoj naziremo konture velike arijske kulture
koja je, nesumnjivo, cvetala u cirkumpolarnim oblastima. Treba naglasiti da se
Tilak, tumačeći naturalističke aspekte vedskog predanja često ne zadržava samo
na njima, već da osvetljava i osnovne,
najbitnije sadržaje indoevropske tradicije, kao što su apsolutni dualizam
svetlosti i tame, leta i zime, dugog dana i duge noći.
„Dokazi koje smo prikupili u prethodnim
poglavljima počivaju na navodima iz prve ruke iz Veda i Aveste, koji bez
mogućnosti zablude dokazuju da su pesnici Rig-Vede (najstarije od četiri Vede –
prim. B. N.) poznavali klimatske uslove koji se daju zapaziti samo u arktičkim
oblastima... Dug dan i duga noć od po šest meseci, duga obrćuća i neprekidna
zora tokom više dana, godina sa manje od dvanaest sunčanih meseci, sve su to
poznavali i opisali vedski bardi ne pomoću alegorija i metafora, nego
neposrednim aluzijama koje su dugo ostajale nerazumljive ili rđavo tumačene
(...)“
Prapostojbina
Arijevaca, zaključuje Tilak, mogla se nalaziti samo na krajnjem Severu:
„neprekidna zora od trideset dana moguća je samo na nekoliko stepeni južno od
Severnog Pola. Ali ako se geografska
širina može odrediti sa velikom tačnošću, geografska dužina, naprotiv, ostaje u
potpunoj neodređenosti“. Ipak: „(...) nije neverovatno da se iskonsko stanište
nalazi na severu Sibira, pre nego na severu Skandinavije ili Rusije.“
Arijevski
prazavičaj uništen je snegom i ledom – glacijacijom o kojoj postoji
nedvosmisleno, jasno i neposredno svedočanstvo u Vendidad – i to u vreme od pre
osam i više hiljada godina pre Hrista; a to je ujedno početak postglasijalne
ere i seobe Arija, te njihovog rasejanja po evroazijskom kontinentu.
„Prvo od mesta i sjajnih zemalja koje stvorih
ja, Ahura Mazda, beše Airyana Vaejo (Arijski raj) koju obliva dobra reka Daitya.
„Angra Mainyu, pun smrti, uzvrati stvarajući
ovu pošast, rečnu zmiju i zimu, koje stvoriše Daevasi.
„Tu ima deset zimskih i dva letnja meseca, a
ti meseci su hladni za vodu, hladni za zemlju, hladni za rastinje. Tu je
središte zime, tu dno zime, tu srce zime, tu najgora od pošasti“ (Vendidad;
Fargard I).
U Fargard
II
nalazimo početak povesti o rasejanju Arija, kad Ahura Mazda upozorava Jimu da
će se „na tvarni svet obrušiti zlosrećne zime koje će izazvati padanje snega u
gustim slojevima, debljine jedne aredvi, na najviše planine“.
Zvezdane mape Atlantiđana
Tilak
nije jedini koji je išao tragom hiperborejskog mita. Njegova otkrića, u naučnom
domenu, su najspektakularnija i, možemo reći, najpotpunija, najcelovitija,.
Drugi autori, pre i posle njega, dospeli su do sličnih ili čak istih
zaključaka, sledeći druge puteve i sasvim različite optike i metode spoznaje.
Na prvom
mestu, treba spomenuti francuskog astronoma, inače astronoma poslednjeg
francuskog kralja: Jean Sylvain Baillya (1736-1793 – godina kada je Baji giljotiniran). Slično Tilaku, koga su na
istraživanja podstakli podaci o položaju sazvežđa koje je mogao naći u drevnoj
vedskoj literaturi – Bajievu radoznalost podstakle su drevne astronomske mape
koje su mu donosili misionari i putnici iz Indije. One su, prema Bajiu, mogle nastati
samo preciznim opažanjima iz oblasti koje se nalaze između 50. i 60. stepena
severne širine. Pretpostavio je da su u pitanju opservacije „nekog nepoznatog
naroda“ – Baji ih naziva Atlantiđanima – koji je migrirao od krajnjeg severa ka jugu.
Autor je našao i brojne potvrde za svoje pretpostavke, istražujući mnoge i
raznovrsne mitologije. Navodimo njegov glavni zaključak: „kada ujednimo te
tradicije, često mutne i konfuzne, opažamo sa zapanjenošću da sve one teže
istom cilju, koji njihova ishodišta postavlja na Sever“.
Baji je
taj „nepoznati narod“ nazvao „Atlantiđanima“: mi ćemo ih poistovetiti sa
Hiperborejcima, budući da je njihova postojbina smeštena „između 50. i 60. stepena
severne širine“, dakle u okolopolarne oblasti koje nas upravo, na ovom mestu,
najviše i interesuju (mitska Atlantida o kojoj izveštava Platon nalazila se
negde u severozapadnom Atlantiku). Ona je, za autore poput Rene Genona, u
tesnoj vezi sa Hiperborejom, ali ipak kao drugostepeni centar polarne
tradicije, te ih je pogrešno, pa čak i fatalno, poistovećivati.
Ljudi-bogovi i ljudi-životinje
Drugi
autori, drugim putevima, dolazili su do gotovo identičnih zaključaka. Mi ćemo,
za potrebe ovog ogleda, među mnogim drugim, pomenuti frizijskog naučnika
Hermana Virta, o kome nas, u svom delu Hiperborejska teorija (Moskva, 1992),
izveštava Rus Aleksandar Dugin, zadržavajući se na kraju na koncepcijama tzv.
autora tradicionalista, kao što su Rene Genon i Julijus Evola. Dugin, u svojoj
knjizi, govori ne o naučnim otkrićima, teorijama, hipotezama ili „pogledu na
svet“, već upravo o „vasioni Hermana Virta“.
Nepoznat
nam je put kojim je Herman Virt došao do svojih saznanja. Savršeno je jasno da
do takvih saznanja nije mogao doći putevima koje je sledila ortodoksna nauka
onog doba.
Ali, kao
što ćemo uvideti, to pitanje ima samo sekundarni značaj. Bitnije od pitanja
metoda jeste pitanje šta je Herman Virt video i zaključio, šta je istinski
rezultat njegovih radova. Činjenica da su oni, ponegde, opisani kao
fantastični, ni najmanje ne umanjuje njihov značaj – Virt ionako govori o stvarima
koje etablirana nauka zaobilazi ili prećutkuje. Ali nas ovde, u prvom redu,
interesuje istinitost, ne toliko konkretnih istorijskih činjenica, koliko istinitost
mita.
Najznačajnije
njegovo delo nosi naslov Poreklo čovečanstva. U njemu, i u mnogim drugim svojim
knjigama, Virt razvija sopstvene koncepcije, čije je polazište Arktogeja,
Severna zemlja; Hiperboreja, kao ishodište čovečanstva ali, iznad svega, jedne
ljudske rase i jedne tradicije koja se od početka pojavljuje u svom dovršenom – bolje bi
bilo reći savršenom, organskom – obliku. Tokom narednih vremena, u
postarktičkoj eri, ona će postati predmet iskrivljavanja i izopačavanja ali,
takođe, i tajanstvenih ponovnih javljanja, u manje ili više čistom i izvornom
vidu. Ona ipak, uprkos svemu, ostaje glavni predmet, najvažnija tema duhovne
istorije čovečanstva.
Njen
glavni nosilac, a time i glavni subjekt istorije, jeste arktički čovek, čovek
Pola, predstavik arktičke rase, zapravo predstavnik rase Ljudi-bogova:
istinskih Sinova Božijih u Vasioni. Njemu stoga savršeno odgovara ekstremna
arktička priroda, polarno okruženje, sa skoro apsolutnim dualizmom svetlosti i
tame, života i smrti, toplote i hladnoće (tame, smrti i hladnoće, koji
nastupaju tokom arktičke zime).
Zakonomerno
i prirodno, budući da je i sam Bog dvojstven, arktički proto-kontinent ima
svoju potpunu suprotnost i protivtežu, proto-kontinent Juga, Gondvanu. To je
zemlja noći, tropi i ekvator (a ne Južni Pol), nastanjena ne ljudima-bogovima, kao što je
to slučaj u Arktogeji, nego ljudima-životinjama. Jug je demonski antipod
Arktika. Nekad, u tercijaru, dve rase živele su u potpunosti odvojeno i bez
međusobnog mešanja. (Vede pamte i izriču apsolutnu zabranu njihovog
mešanja.) Negde početkom kvartara, s glacijacijom Arktogeje, kad severna zemlja
zamrzava, pri čemu izvestan broj predstavnika nordijske rase ipak ostaje da
živi među ledenim bregovima, počinje put severnog čoveka ka Jugu, a time i do
suprotstavljanja, sukoba, beskompromisne borbe, ali najzad i do
mešanja dve ljudske rase. Tako počinje i period postepene degradacije nordijske
tradicije. I ne samo što dolazi do zamrzavanja Arktogeje, već se i sama
Gondvana raspada na nekoliko kontinenata, a prvobitna opozicija Sever-Jug biva
zamenjena novom, opozicijom Istok-Zapad. „Atlantida se tada nalazi u Severnom
Atlantiku i dodiruje ostatke Arktogeje. Istočni kontinent je proto-Evroazija.“
Virt
potom sledi složene puteve migracija nordijske rase, koje postepeno menjaju izgled i rasni sastav
stanovništva Gondvane. Atlantski ciklus, grubo uzev, odgovara kasnom paleolitu,
i to njegovom magdalenskom periodu, 22.000 do 10.000 godina pre Hrista.
Iz arheološkog „niotkuda“
Kromanjonski
čovek se pojavljuje iz arheološkog „niotkuda“. Njegova pojava je neobjašnjiva
sa stanovišta evolucionog koncepta. On nije čisti severni tip, koji se, u svom
čistom vidu, u istoriji javlja tek kasnije, u mezolitu i neolitu, premda je
njegovo otkrivanje (otkrivanje severnog tipa čoveka) veoma otežano
usled osobenog načina sahranjivanja – spaljivanjem, a ne pokapanjem u zemlju –
koje za sobom ne ostavlja antropološke tragove.
Orinjački
tip predstavlja mešovitu podvrstu nordijskog rasnog tipa i poluživotinja Gondvane, ali on ne
nastaje nikakvom evolucijom, već mešanjem kromanjonca, sa svojim savršenim
osobinama, s neandertalskim tipom čoveka. Neandertalac je potomak pra-rase
Gondvane (rase ljudi-majmuna, poluživotinja Gondvane). Prvi talas migracija
nordijskog tipa, „ljudi-bogova“, u stvari su Atlantiđani,
pristigli iz severnog Atlantika i sa zapadnog Arktika. Oni ostavljaju za sobom
megalitske spomenike, a takođe i „severnoafričke, arapske, asirske,
južnoindijske i okeanske Atlante (Amoreji, Mavri, okeanski Maori...)“, i to u
izuzetno složenim shemama i linijama seoba, ukrštanja i migracija.
Drugi
talas migracija severnog tipa – to su ljudi Tuata de Danan, pristigli na Island
i u Irsku sa severa – označava zapravo istinske
proto-Indoevropljane, Arijce koji, slično kromanjoncu, ali ipak poznije, u kasnom
neolitu, migriraju ka jugoistoku, preko Kavkaza, ka Indiji i Iranu. Ovde
stvaraju ili žarišta čisto arijskih civilizacija (Iran, Indija) ili kaste
duhovnih učitelja (Japan).
Herman
Virt u svojim radovima rekonstruiše kako osnovne tokove migracija i mešanja
rasa – u osnovi njegovih koncepcija je apsolutni dualizam, dvojnost dva
suprotstavljena osnovna principa, čije su posledice i same ljudske rase – tako
i njihove duhovne sadržaje. Ambicija Hermana Virta je da osvetli, razotkrije
tokove istinske istorije čovečanstva. Njegovo polazište u tome je hiperborejski
mit. Virt ga razvija na neslućen i, neretko, grandiozan način, dopunjavajući
tako nedostajuća poglavlja istorije čovečanstva
Tradicija koja postoji oduvek
Francuski
mislilac i metafizičar, „tradicionalista“ ili „perenijalista“, Rene Genon
izvršio je ograničen ali ipak veoma snažan, koncentrisan uticaj na
intelektualne krugove svog pa i našeg vremena, i to pre svega svojom
koncepcijom „Primordijalne tradicije“: Tradicije koja postoji oduvek, koja
je nadvremena i nadljudkog, božanskog porekla, ali se tokom istorije pomračuje i gubi, povlačeći se postepeno u oblast
skrivenih, tajnih znanja, sve do potpunog zaborava u „mračnom“, poslednjem
dobu, koje indijska tradicija zove kali yuga, a evropske tradicije „gvozdenim
dobom“ ili, u hrišćanstvu, „poslednjim vremenom“. Genonova oblast, prema
tome, nije ni nauka ni spekulativna misao, nego ezoterija. On sam je odbijao da
obavesti čitaoce o izvorima svojih saznanja naglašavajući da ovde nije reč o
znanjima koja se mogu steći putem knjiga, u bibliotekama.
Genonovu
ideju „Primordijalne tradicije“ iznećemo samo u opštim crtama,
onoliko kratko koliko je to moguće, ne zadržavajući se na sporednim
„detaljima“. Prvobitna tradicija postoji
oduvek. Genon na mnogim mestima sugeriše njeno polarno, hiperborejsko, dakle,
indoevropsko poreklo. U svojoj punoći međutim ona postoji samo u prvom, Zlatnom
dobu čovečanstva (koje odgovara hiperborejskom ciklusu), da bi zatim, tokom svakog
narednog perioda, bila podvrgavana regresivnim procesima. Mitovi i legende
raznovrsnih naroda, religije i metafizičke doktrine, tradicionalni simboli i
rituali nisu ništa drugo do parčići tog Znanja, prilagođeni novim uslovima ili
prevedeni na popularni jezik.
Atlantski
ciklus ljudske istorije je potonji u odnosu na Hiperboreju: na jednom mestu
Genon izričito upozorava na opasnost poistovećivanja Atlantide i Hiperboreje.
Prva je Zapad, druga Sever. Obe su razorene kataklizmama, što je u osnovi posledica samog
smera istorije i vremena, koji imaju regresivan, degradirajući tok. Taj
silazni, regresivni tok moguće je samo usporiti, ali ne i promeniti, sve do
početka novog ciklusa čovečanstva.
Što se
tiče imena Tula, koje se sreće u različitim oblastima, od Rusije do Centralne
Amerike, ono, prema Genonu, označava nekadašnja „sedišta spiritualne vlasti“:
„mora se misliti da je svaka od tih oblasti, u manje ili više udaljenim
epohama, bila sedište spiritualne vlasti kao emanacija one primordijalne
(doslovno polarne) Tule... Reč „Tula“ u sanskritu znači vaga i posebno označava
zodijački znak tog imena; ali, po kineskoj tradiciji, zvezdana Vaga prvobitno
je bila sazvežđe Velikog Medveda. To opažanje je od najvećeg značaja jer
simbolizam koji se vezuje za Velikog Medveda je prirodno i na najuži način
vezan za simbolizam Severnog pola.“
I takođe:
„(...) treba razlikovati atlantidsku od hiperborejske Tule (...) ova potonja, u
stvari, predstavlja glavno i vrhovno središte (...) Sva ostala sveta ostrva,
koja su svuda označena imenima identičnog značenja, bila su samo njene
slike(...)“ (Rene Genon: Kralj sveta).
Blizak
Genonu je još jedan tradicionalista, Italijan Julijus Evola, premda bi bilo
pogrešno smatrati ga za Genonovog učenika ili sledbenika. Evola se bez sumnje
inspirisao i Genonovim radovima ali njih dvojicu, pored mnogobrojnih sličnosti,
dele i značajne razlike. Evola je svoje poglede najcelovitije izneo u knjizi
Pobuna protiv modernog sveta.
Evolin
svetonazor zaista odlikuje gotovo manihejski poredak dualizama: na jednoj
strani je moderni svet, na drugoj, svet tradicije vrednosti, koji ima ishodište
u polarnim oblastima, na Severnom polu, u Hiperboreji. To je istinsko
Zlatno doba, ako ne čovečanstva a onda barem indoevropske rase. Prazavičaj
Indoevropljana smešten je na Polu, u cirkumpolarnim oblastima. Sa kataklizmom
koja zahvaća Hiperboreju, počinje dugi marš Indoevropljana, kroz vremena i
prostore, od krajnjeg severa planete ka jugu, od prvobitnosti, putevima
izopačenja i dekadencije, preko atlantskog ciklusa, od praistorije do antike,
od srednjevekovlja sve do našeg, „modernog doba“, koje je posvemašnja
suprotnost Tradiciji. Počinje i degradacija samog čoveka, od boga ili
čovekoboga ka onom čisto ljudskom i, još niže, ka animalnom i demonskom, sve do
mračnog ambisa „modernog doba“.
U
najdubljoj osnovi, to je borba dva kosmička principa: na jednoj strani je
životvorna hijerarhija poretka, reda, koju ravnopravno podržavaju i
brane i ljudi i bogovi, na drugoj sile haosa i entropije; to je i borba za
osvećenje, sakralizaciju prostora (putem rituala), protiv sila vremena, koje
ga uništavaju i proždiru. Treba reći i da su mnogi Evolini uvidi i „smele
intuicije“ naknadno potvrđeni učenjem Žorža Dimezila,
poput onog o
trodelnoj ideologiji Indoevropljana.
Svetlost sa Severa
Videli
smo da su mitovi o Hiperboreji sve sem mrtva prošlost. Oni nisu proizvod
uobrazilje pojedinih klasičnih pisaca a još manje mrtva praznoverica jednog
davnog doba. Oto Muk, poklonik jednog drugog mita, onog atlantidskog, u knjizi
Sve o Atlantidi (Alles uber Atlantis), pokušava da hiperborejski mit
objasni putem izvesnih prirodnih fenomena, samih po sebi fascinantnih, koji
pokreću fantaziju i bude izvesne sadržaje u posmatraču. Ali, i kad bi to bila
sva istina o Hiperboreji, takvo prirodno okruženje moralo bi, s vremenom,
privući ili stvoriti izvestan tip ljudi i onda, opet, prirodno dovesti i do
stvaranja odgovarajuće rase i etnosa, kulture ili civilizacije ...
Mitovi o
Hiperboreji i danas pokreću brojne istraživače i mislioce. Sever, polarne
oblasti, koje su nekad privlačile polarne putnike, danas privlače arheologe i
istraživače prošlosti. To nisu sterilna istraživanja: arhetipovi Severa i danas
su delotvorni i živi, i oni podstiču one koji ih slede na istinske duhovne
pustolovine i otkrića. Veoma polako, neuporedivo teže nego druge oblasti i
zemlje, Sever otkriva svoje duboko zapretene tajne. One, sem toga, spadaju u
mnogo dublju prošlost nego neke druge. Neke indicije to potvrđuju: ispitivanja ugljenikom 14
pokazala su da su „megalitski spomenici Evrope i metalurgija Balkana stariji od
pretpostavljenih mediteranskih prototipova. I ne samo metalurgija već i
atraktivne male skulpture Balkana su za milenij starije od pretpostavljenih
egejskih prototipova“ (Colin Renfrew: Carbon 14 and the prehistory of Europe, San Francisco, 1972). Nije li to putokaz za buduće istraživače – putokaz
usmeren ka Severu a ne, kao dosad, ka jugu kontinenta?
Nekad, u XIX veku,
arheologija se rukovodila principom Ex Oriente Lux (Sa
Istoka svetlost).
Potom je ovaj princip bio zamenjen novim: da se kulture neolita šire od
severozapada ka jugoistoku, od Zapadne Evrope i Severne Afrike, preko južne
Arabije, do Indije i Okeanije... Ali je danas skoro opšteprihvaćena
pretpostavka da je kolevka najstarijeg čovečanstva Afrika, dakle, Jug.
Nema
sumnje da je, tokom arijskih migracija, zatečeno negroidno i mongoloidno
stanovništvo starije, a da su Arijci došljaci, stranci na evroazijskom
kontinentu. Danas, zahvaljujući pregaocima i junacima Severa, Pola,
moramo da razmišljamo o novoj pretpostavci, koja svim navedenim daje sasvim
novo i drugačije mesto i značenje. Ako je ishodište čovečanstva, ili barem
jednog njegovog dela – indoevropske rase – Sever, savršeno je moguće da su
se njihove migracije tokom neolita i posle njega odvijale putem i severozapada
i severoistoka, ukrštajući se na Balkanu i na Bliskom Istoku, i stvarajući tako
žarišta civilizacija koje su, međutim, potonje u odnosu na kulture severa
Evrope i Evroazije.
Pre ili
kasnije, ovakve pretpostavke moraće biti dokazane ili opovrgnute novim.
Istraživanja Severa su tek na svom početku. Mitovi o Hiperboreji predstavljaće
pri tom, nema sumnje, veoma moćan podsticaj. Ništa slično se, uostalom, ne
vezuje za neku drugu oblast ili kontinent, izuzev prastarog predanja o
Atlantima na Zapadu. Poreklo i tradicija Indoevropljana (ili možda čak čitavog
čovečanstva), njihova prapostojbina, kretanja i migracije naroda i rasa, tokom
onog što nazivamo „praistorijom“, drevne religije... – sve se to, kao što smo videli,
nalazi u tesnoj vezi sa hiperborejskim mitovima.
Ideja centra
U svom
poslednjem i najvišem značenju hiperborejski mit reprezentuje ideju centra. Taj
centar ima najpre metafizičko značenje: reč je o centru kako inteligibilnog, tako i
senzibilnog sveta. Potom, on je i prostorno i vremensko središte, simbolisano
„prvom i najboljom od svih zemalja“, Hiperborejom, u čijem se središtu nalazi
mitska planina Meru, koja, opet, poseduje svoje sopstveno središte, a to je
njen vrh. U vremenskom smislu, to je prvo i Zlatno doba, idealno sam početak, jer
reintegracija, metafizičko ostvarenje, koje i nije ništa drugo do „osvajanje centra“,
podrazumeva kretanje nasuprot struji vremena i istorije, koji imaju erozivan
tok.
Taj
centar je nematerijalan, metageografski, nadistorijski i nadtemporalan. On i ne
postoji u pojavnom, pa prema tome i ne može ni biti uništen. To je centar koji
sam čovek treba da osvoji, ali je taj centar skriven, tako da je dostupan
samo izuzetnim. Zato se, logično, simbolizuje i samim Severnim polom: premda
je on sam, kao „mirno mesto“, nepokretan, on čini da se sve oko njega okreće.
Položaj čoveka u centru je „delovanje ne-delovanjem“. Ta nepokretnost određuje
samu realnost i njene pokrete: u tom smislu, on je „snažniji od same
stvarnosti“. Onaj ko poseduje centar, poseduje i ostatak kružnice.
Otuda, u
pojavnom svetu, osvajanje Pola u fizičkom smislu potencijalno ima vrednost
metafizičkog čina. Na sanskritu, reč „uttara“ istovremeno
označava „sever“ i
„uzvišenu oblast“. Zapućenost ka Hiperboreji, idealnoj otadžbini, postepeno
menja i samog junaka romana Kod Hiperborejaca Miloša Crnjanskog. U svetu koji je
eks-centričan, on je taj koji poseduje sopstveni centar – bezvremen, nevidljiv, i
nematerijalan: „Svi smo mi sa polarnim predelima, sa polarnim Suncem u vezi...
Ti ledeni krajevi su cilj svih naroda, a svako ko je zavirio u to carstvo leda,
postao je drukčiji. Mene ta zajednica mrtvih istraživača, u polarnim krajevima,
najviše i zanima. Zašto su išli tamo? Zašto su se promenili?“
Prema
Hiperboreji prvi se zaputio (ili se u nju vratio) sam bog Apolon: sledio ga je
Aristej, pesnik danas izgubljenih Arimaspijskih pesama. Junak Crnjanskog, kao i
mnogi polarni istraživači, ponavlja njegov čin. To isto čine i svi oni koji se
danas zapućuju ka Hiperboreji.
Boris Nad
KOMENTARI