Sakralna istorija, Boris Nad

PODELI/ODŠTAMPAJ:






SAKRALNA ISTORIJA




         Istorija ima svoju sakralnu logiku. Na sličan način kao što postoji sveštena geografija, koja geografske datosti posmatra ne kao „mrtve“ ili „materijalne“ fenomene i realije, nego kao jedan Sveti tekst (ispisan naročitim znacima), moguće je govoriti i o sakralnoj istoriji. Istorija nije samo „materijalna“, ona je i projavljivanje „natprirodnog“, nevidljivog, Svetog, unutar zemaljske realnosti. Događaji koji se odvijaju u vremenu imaju svoju simboličku vrednost; i istorija nije ništa drugo do odražavanje tog superiornog poretka.

         Štaviše, ona je u celosti sakralna jer se unutar nje, čak i ono što u njoj nije sakralno, već samo ljudsko (ili čak podljudsko ili demonsko), u potpunosti podvrgava sakralnoj logici. Istorijom upravlja Proviđenje. Ako je Bog svemoćan, čitava istorija posledica je njegove volje. Ali čak i u tom slučaju, postoje, samom Božjom voljom zadata, neizbežna ograničenja. Na prvom mestu to je sloboda čoveka koji može da se opredeli bilo za „Dobro“ to je njen sakralni princip bilo za „Zlo“ koji je njegova direktna negacija. Iz tog proističe da je princip „Zla“ njen aktivni pokretač. Istorija je negacija Svetog i njegovo ponovno potvrđivanje. Isto to može se preneti i na lični plan: ljudski život odvija se između ta dva pola, sakralnog, i njegove potpune i radikalne negacije, demonskog. Na planu individualne egzistencije, njegov zadatak je, ne živeti „slobodan od greha“, već upravo postići obogotvorenje: postati sličan ili čak ravan Bogu, i time prevazići čisto ljudsku egzistenciju.


Izgnanstvo iz Raja, ubistvo Avelja, pali Anđeo

         Zlo je aktivni pokretač istorije. Istorija bez njega ne bi mogla da se odvija. To ne znači da se princip Svetog kroz istoriju i u istoriji ispoljava na manje delatan, aktivan način, već da upravo samo „Zlo“ predstavlja njen prvobitni impuls, bez koga ona uopšte ne bi mogla da počne. U hrišćanstvu, ona počinje „grehopadom“, izgnanstvom Adamovim iz Raja. Njen sledeći čin je ubistvo Avelja. Drugim rečima, osnovni smer istorije je involucija, ne evolucija; ne postoji napredak, progres, postoji jedino regresija, otpadanje od Svetog. Ali ovaj proces nije ni jednostavan ni jednosmeran. Postoje sile koje se neprestano aktivno suprotstavljaju njenom toku. I princip Svetog se neprekidno „upliće“ u njen osnovni tok, ne dovodeći ga u bitnom u pitanje ali isto tako i ne dopuštajući mu da u potpunosti prevlada. Tako će biti sve do samog Kraja vremena.

         Na ovom mestu završava istorija i ulazimo u domen eshatologije. U hrišćanstvu se ova temeljna drama najzad razrešava Carstvom nebeskim – to je konačna pobeda principa sakralnog unutar zemaljske realnosti. Njime se prekida tok istorije pa i samog vremena, koji je ovde shvaćen kao linearan. Ali postoje i drugačiji odgovori na isto pitanje: smak sveta i kraj istorije mogu biti isto tako samo kraj jednog vremenskog i istorijskog ciklusa, na kraju kojeg se sakralni princip manifestuje u svojoj celovitosti. Njegovo ispoljavanje u potpunosti, u svom integralnom vidu, ujedno znači početak novog ciklusa, koji neminovno ima isti tok i smisao (degradacije i regresije). To je ciklični koncept vremena i ljudskog bivstvovanja u njemu. Istorija se potom nastavlja kroz ponovno (ustvari prvo, u novom cilkusu vremena) ispoljavanje principa „Zla“.

         U hrišćanskoj teologiji Bog je svemoguć. On je Stvaralac Kosmosa, svega postojećeg, vidljivog i nevidljivog. On je bezgranična, samoreflektujuća moć, Duh, sila koja sama sebe potvrđuje, kroz Stvaranje. Njegovo jedino ograničenje može biti sloboda koja je data čoveku i, u krajnjem, svakom stvorenom biću. Anđeli takođe poseduju slobodu, čak i slobodu pobune protiv samog Tvorca: to je hrišćanska povest o palom Anđelu. Ali bilo da su njegova ograničenja samozadata ili da proishode iz nekog drugog razloga, ona postoje kao deo utvrđenog poretka u Kosmosu (koji sam i jeste Red), kao „pravila igre“, prema kojima se istorija odvija. „Čuda“ su iskoračenja iz tog Reda. To ne znači da su ona samovoljna. I čoveku je data ista moć: da počini delo koje predstavlja iskoračenje iz njegovih prirodnih, „fizioloških“ ograničenja, čime on nadilazi puko ljudsko stanje. Time se potvrđuje njegova srodnost sa Bogom. Čovek je stvoren prema Njegovoj slici. („Rekoh vam:  bogovi ste“, glasi čuveno mesto u Psaltiru.)


Slika koja otpada od svog Tvorca

         Čovek unutar sakralne istorije zauzima središnje mesto i značaj: on i jeste njen istinski centar. U zemaljskoj sredini on predstavlja samo Nebo, sakralni princip, prosijavajući dalje njemu inherentne sadržaje, reda i svetlosti.

         Red koji suočava u stvorenom istovremeno je i odraz onog Reda koji je unutrašnji sadržaj samog čoveka a koji se u prirodi, (koja je delo Tvorca), odražava kao u ogledalu. 

         Stvoreni svet, kako je već rečeno, podleže razornom, korozivnom delovanju vremena. On podseća na sliku koja otpada od svog Tvorca. Degradaciji neumitno podleže i sam čovek, dajući sakralnoj istoriji kvalitet izrazitog i nepomirljivog dualizma. Tako on više nije samo čuvar svega Stvorenog već postaje i sila koja mu se aktivno suprotstavlja. Time on prestaje da bude nosilac sakralnog principa istorije ali ne izlazi van logike sakralne istorije; štaviše, on je time potvrđuje.   

         Sakralna istorija pomiruje dve naizgled protivurečne i nepomirljive stvari: čovek u njoj zadržava svoju slobodu, istovremeno nastavljajući, ili ne prestajući da bude „oruđe Proviđenja“. Pri tom, njegova uloga ima, kako obredni i simbolički karakter, tako i karakter sasvim aktivnog učestvovanja u istoriji, koja se, doduše, realizuje u velikoj meri nezavisno od njegovih htenja. Čovek ne zna njene ishode niti može znati stvarne posledice svog delovanja. Ali Bog zahteva ne čovekovu pasivnost, i pasivno iščekivanje razrešenje velike kosmičke drame, već njegovo učestvovanje. On je dužan da u njoj učestvuje na aktivan način kako bi podržao delo Tvorca. Upravo na toj osnovi počiva superiorna etika (ne moral, koji je običajan jer počiva na konsenzusu), najjezgrovitije izložena u Bhagavad-Giti, u kojoj Krišna podučava Ardžunu, pozivajući ga da sledi njegov primer kroz akciju: premda ne postoji ništa u tri sveta što bi on (Krišna) želeo steći, on ipak u njima deluje. On deluje ravnodušan na pobede i poraze, dobitke i gubitke. On deluje jer ako ne bi delovao, svet bi propao: “Tim putem (delovanja) svet se odvija i ponovo se odvija“. Čovek tako svojim delovanjem imitira bogove, samog Tvorca.

         Čovekovo aktivno učestvovanje u istoriji još ne znači da je on svestan njenih istinskih ciljeva, njenog „smisla“, još manje njene sakralne logike. To pogotovu važi za onaj istorijski period koji hrišćanska tradicija označava kao „Poslednja vremena“, a induistička kao Kali-yuga (poslednji od četiri regresivna ciklusa vremena). To je vreme sveopšte konfuzije, vreme u kome će, kako opominju Vishnu-purana, „svako misliti da je brahman“.

         „Poslednje vreme“, koje je već počelo ili kojem smo se već uveliko približili, jeste i vreme potpune profanizacije i desakralizacije istorije (ali i bilo koje  druge ljudske oblasti), u kojoj bledi i svaka svest o višem značenju istorijskih događaja. Ova sveopšta profanizacija istorije, ima za posledicu svođenje istorije na ravan čisto ljudskih uzroka i posve arbitrarnih konstrukcija njenog „smisla“. 

         Sakralni princip istorije u ovom periodu, koji je i završni deo ciklusa, postaje nevidljiv i nedostižan za ljude ili barem za ogromnu većinu njih, a sakralna istorija u potpunosti nestaje iz svesti običnih ljudi. Ali to ne poriče njegovo prisustvo. Sakralni princip i dalje određuje istoriju samo što se to dešava skriveno od ljudskih očiju.

         Uopšte, arhetipski principi i u ovom vremenu nastavljaju da „upravljaju“ istorijom budući da su na manje-više prikriven način sadržani u najraznovrsnijim ideološkim oblicima savremenog sveta: od tehnokratske ideologije do marksizma, od liberalno-kapitalističke ideologije do fašističkih ideologija ili amerikanizma. Svaki od istorijskih fenomena, uostalom, uključujući i države, političke partije i pokrete, pa i istaknute pojedince, aktere istorijskih zbivanja, pa čak i van-političke institucije, od finansijskih do kulturnih, od umetničkih do „ekoloških“, imaju svoju ulogu u sakralnoj istoriji, čiji će se pravi smisao, koga su ljudi po prirodi stvari nesvesni, obelodaniti naknadno, u dramatičnom raspletu „poslednjih vremena“.

         Množenje profanih i proizvoljnih konstrukcija „smisla istorije“, bilo da proizilaze iz filozofskih koncepcija, bilo idealističkih bilo materijalističkih,  bilo da proističu iz političkih doktrina i ideologija, ima još jedan smisao: on prikriva stvarne nosioce sakralnog principa kao i nosioce njegove demonske, infernalne, negacije.


Kralj Sveta i Knez Ovoga Sveta

         Hrišćansko predanje govori o sedmorici nevidljivih pravednika zahvaljujući kojim se održava svet. Apostol Pavle, u Poslanici Solunjanima, govori o tajnovitom prisustvu „onog koji zadržava“ (Antihrista i njegov dolazak). 

         Francuski ezoterik Sent-Iv d`Alvedr, u knjizi Misija Indije, preneo je na Zapad budistički mit o tajnom centru sveta, Agarti (Aggartha), skrivenom negde u zabitima himalajskih planina, Indije ili Avganistana. Ruski pisac Ferdinand Osendovski (u knjizi Zveri, ljudi i bogovi) govori o Kralju sveta, koji nevidljivo vlada površinom Zemlje, skriven u podzemnom kraljevstvu Agarta. Prema mitu, kojeg Osendovski očigledno verno prenosi, on „ima moć i da razgovara sa samim bogom, pri čemu plamenovi izbijaju iz oltara, a kroz njih se pojavljuje Božje lice“.

         Tradicionalistička misao pružila je, kroz rad ezoterika i metafizičara Rene Genona, egzegezu ovog mita, u čijoj najdubljoj osnovi je ideja vrhovnog duhovnog Središta, duhovnog Centra čovečanstva, tokom poslednjeg vremenskog ciklusa čovečanstva, „gvozdenog doba“ u tradicijama naroda Zapada. Kako uočava Genon, postoje brojne paralele i analogije budističkom mitu o Kralju Sveta, i to u najraznovrsnijim tradicijama: od hinduističke i jevrejske, preko islamske i hrišćanske, sve do keltskog mita o Svetom Gralu, koji je naknadno, i površno, hristijanizovan. „Samo ime „Agarta“ znači „’neosvojiv ili nepristupačan (a i nepovrediv budući da je Boravište Mira, Salim)“ (R. Genon), ali ime duhovnog središta  pre sadašnjeg ciklusa vremena glasilo je Paradesha (Uzdignut predeo na sanskritu), haldejski Pardes ili Paradisus, („Raj“) u zapadnim tradicijama.
.
         Nasuprot Kralju Sveta je „Knez Ovog Sveta“. To je Đavo, Satana, pali Anđeo hrišćanskog bogoslovlja. On je okružen onima koje muslimanska tradicija naziva „avlin-eš-šejtan“ ili „Svetima Satane“. U tradicionalističkoj misli, ovo odgovara centrima kontrainicijacije (nasuprot istinskim centrima inicijacije, budući da je Genon smatrao inicijaciju za obavezan preduslov duhovne realizacije). Ali je Kontrainicijacija sa svojim organizacijama i strukturama, samo izvrnuta, parodirana, naopaka slika pravog sakralnog principa i njegovih hijerarhija.


Zamućeno, izobličeno i razbijeno ogledalo Reda

         Rene Genon mitu o Kralju Sveta dodaje i mit o „Sedam Kula Satane“ rasejanih širom zemaljske kugle, od Afrike sve do Turkestana, Urala i Zapadnog Sibira. Te kule odgovaraju „ličnostima“ sedmorice glavnih palih anđela. Iz tih kula vrši se sasvim realan uticaj na postojeći svet, naravno, u cilju razaranja, u cilju degradacije svega postojećeg. Kvarenje ustvari pogađa najpre čoveka, koji i jeste (simbolički i stvarno) zastupnik nebeskog principa na Zemlji, ali ono time pogađa i sve Stvoreno, uključujući i samu prirodu koja je ogledalo nebeskog Reda (sada zamućeno, izobličeno i razbijeno ogledalo).  

         Kada je reč o svesnim nosiocima dva suprotstavljena principa sakralne istorije, treba primetiti da ni jedni ni drugi nisu ljudi u uobičajenom značenju tog pojma. Od „običnih ljudi“ odvaja ih upravo stepen duhovne realizacije: čak i „adepti đavola“ su ljudi koji su na putu duhovnog uzdizanja prevalili ogroman put ali su potom ustanovili da im nije „dozvoljeno“ da pređu preko određenog stupnja duhovnog razvoja. Vraćajući se nazad (u stvari, strmoglavljujući se naniže, ka demonskom i infernalnom), oni ipak zadržavaju izvesne sposobnosti i moći, nedostupne pa i nepojmljive, već uveliko degradiranim ljudima „poslednjeg doba“.

         „Lutajući magi“ opslužuju sedam kula Satane. Između njih i profanog sveta nalazi se čitav niz tajnih organizacija i društava, (koji opet vode oni koji su, u manjoj ili većoj meri, svesni svoje uloge), te niz naizgled profanih organizacija spoljašnjeg kulturnog i političkog sveta. (Sa gledišta sakralne istorije, ponovimo, nijedna pojava ni insitucija u istoriji nije zaista „profana“, budući da sve one pa čak i materijalističke i izrazito ateističke ili „bogoboračke“ ili  „satanističke“ u krajnjem, reprezentuju samo određene arhetipske, sakralne ideje, premda izobličene i sekularizovane, i ispunjavaju svoju ulogu imanentnu sakralnoj istoriji).

         Mit je način da se, onima koji žive duboko uronjeni u „ovozemaljsku“ stvarnost, predstave određene „onostrane“ istine. Oba pola dualizma ljudske i sakralne istorije ne samo što imaju svoje nosioce među ljudima, već oni, isto tako, ostvaruju i sasvim realan kontakt s „onostranim“: u slučaju nosilaca sakralnog principa, sa Božanskim. Suprotni pol, sa silama Tame, Đavola, samog Pakla.


Finale kosmičke drame

         Genon, a time i tradicionalistička misao u celosti, doslovno shvata i tumači mit o Kralju Sveta i skrivenom kraljevstvu Agarta, koji simboliše duhovni Centar čovečanstva. Agarta predstavlja Centar ali Centar skriven u podzemlju: „Agarta nije uvek bila pod zemljom, niti će ovde zauvek ostati; doći će vreme u kome će, po rečima koje je preneo Osendovski, narodi Agarte izaći iz svojih pećina i pojaviti se na površini zemlje“ (R. Genon, Kralj Sveta). Taj Centar u ovoj verziji postoji na sasvim materijalan način i u uslovima bezbednosti koji mu pruža njegova skrivenost ispod površine Zemlje.

         Ista ta misao usvaja i Genonov stav o „regularnoj inicijaciji“ koja, navodno, predstavlja neophodan uslov duhovne, metafizičke realizacije i transcendiranja ljudskog stanja, ka božanskom. Sakralnom istorijom upravljaju inicirani (što se podjednako odnosi na predstavnike Inicijacije i Kontrainicijacije), a sakralni princip ima svog „legitimnog“ predstavnika u licu Kralja Sveta i duhovne hijerarhije koja ga okružuje, što će se obelodaniti na samom kraju istorije, odnosno vremenskog ciklusa kome pripadamo, kada konačno izostanu svi razlozi da se njegovo postojanje i dalje prikriva.

         Ideja o podzemnom skrovištu inkarnacije sakralnog, nebeskog principa, sama po sebi je kontradiktorna. Sedišta duhovne vlasti, saobrazno sakralnoj logici, mogu se nalaziti u gorjima i u planinama, ali nikako u podzemlju, koje se, logično i prirodno, dovodi u vezu sa htonskim i infernalnim, sa paklenim.

         Te iste htonske uticaje, po svoj prilici, odaje i ideja o inicijaciji kao preduslovu duhovne realizacije. Odnos Boga i čoveka principijelno isključuje bilo kakvo posredovanje ono nije potrebno čoveku, još manje Bogu. Projavljivanje sakralnog principa kroz istoriju zato uvek ostaje neposredno i obavijeno tajnom, na sličan način kao što poznavanje sakralne logike istorije ne omogućava predviđanje konkretnih događaja. (Tako ni proročanstva, sem u izuzetnim slučajevima, ne počivaju na viđenju budućih događaja, već na poznavanju onog Reda koji je imanentan istoriji.)

         Arhetipovi i ideje sami biraju svoje nosioce kroz istoriju a ljudi unutar sakralne istorije, paradoksalno, zadržavaju svoju slobodu, delujući u skladu sa sopstvenom prirodom. Bezbednost i zaštićenost „nepristupačnog, neosvojivog mesta“ ne može se stoga odnositi na nosioce principa nego jedino na sam princip, već iz razloga što on pripada inteligibilnom a ne senzibilnom svetu, svetu Večnosti umesto slučaja i efemernosti.

         „Nepovredivost“ se naravno može odnositi i na pojedinca, konkretnu osobu, ukoliko je to volja Proviđenja. Ona je i obeležje junaka, u svakom pogledu izuzetnih. Ali, u metafizičkoj drami sakralne istorije ne postoji izvesnost, već jedino rizik, kao što ne postoji „Dobro“ koje se samo po sebi razume. U finalu velike kosmičke drame, u „Poslednjim vremenima“ – vremenima u kojim će se „sablazniti čak i izabrani“ – postoji samo jedna jedina izvesnost: izvesnost izbora koga sam čovek vrši i iza koga ima hrabrosti da stoji.



 Boris Nad

KOMENTARI

Name

A Rússia atravessa o Rubicão ou o Nascimento de um Novo Mundo,1,Agarta,2,Alexander Dugin,1,Almanah Književna fantastika 2015,1,America,1,Amerika,1,An interview with Boris Nad,3,Androgin,1,Annunciation of America,1,Anthem (Blood),1,Antihrist,1,Apology,1,Argonauti,1,Arhija i Anarhija,1,Aristokratski pogled na svet Borisa Nada,1,Atlantida,1,Atlantis,1,Bagdad,1,Baghdad,1,Bajke o EU fondovima su na nivou primitivnog kulta,1,Balkan,1,Battlefield,1,Being Beauteos,1,Belo ostrvo,1,Blagovest Amerike,1,Bojno polje,1,Boris Nad,162,Boris Nad: Russian Crossing of The Rubicon or the Birth of a New World,1,Call for Papers,1,City of Gods,1,City of Gods 2,1,Co stanie się na Ukrainie w najbliższych dniach i miesiącach?,1,Čuda i mimo mita,1,Dan bogova,1,Đavolje kule,1,Day of the Gods,1,Devet svetova,1,Divlji lov,1,Dragoš Kalajić,1,English,45,Esej,56,Eurasia Movement Interviews Boris Nad on Novorossiya,1,Eurasian Artists Association: The IVth Revolution!,1,European Union against Europe,1,Evroazija,1,Ezoterizam u Dantea,1,Filip Rogović,1,French,1,German,8,Gog i Magog,1,Grad bogova,1,Greek,1,Hiperborejci,2,Hoće li "Ukrajinsko proleće" da preraste u "Rusko proleće",1,Hyperboreans,1,Ideja centra,1,Imperium Ultimum,1,Interregnum,1,Interview,4,Interview with Boris Nad,1,Intervju,15,Iran,3,Islamska država je jurišni odred SAD,1,Istinska Turska pripada Evroaziji,1,Istok,1,Istok i Zapad,1,Itaka,1,Ithaca,1,Između Mora i Zemlje,1,James Porazzo,1,Jezik Indoevropljana,1,Joaquin Flores / The return of Myth,1,Knjiga,5,Komentar Nemih Bogova,1,Koren liberalnog zla u crkvenom raskolu,1,Kraj noći,1,Kraljevstvo noći,1,Kritika,10,Lavovi s Kalemegdana,1,Leonid Savin,1,Lions from Kalemegdan,1,Ljubav nestvarnih,1,Ljubiša Jovanović,1,Lobo,1,Maksimilijan Rupert Ditrih Sikorski,1,Manifesto for the Eurasian Artists Association,1,Mitovi o Hiperboreji,1,Mitska Amerika,1,Moloh,1,Momčilo Selić,2,Moskva može strpljivo da čeka rasplet s prstom na obaraču,1,Mračni oblaci nad Evropom,1,Music,1,Muzika,2,Muzika i glasovi I,1,Muzika i glasovi II,1,Mythical America,1,Myths about Hyperborea,1,na braniku Evrope,1,Na Krajini,1,Napomena,1,Napomena uz "Gozbu",1,New Antaios Journal,1,Nicholas Diak,1,Nikola Velimirović,1,Nostalgija za Tulom u doba mašina,1,Nova knjiga: Hiperborejci,1,Novi Nojev kovčeg,1,O mito de Atlântida,1,O Retorno do Mito,1,O Skitima,1,O tradiciji,1,O tradiciji drugi deo,1,Oblivion and Discourse of Being,1,Odin,2,Onostrana Indija,1,Open Revolt,1,Ovo su dveri Agarte,1,Pannonia,1,Panonija,1,Periodika,1,Planeta Titan,1,Planeta Titan / Crno Sunce,1,Poezija,5,Polish,1,Posle Gutenberga,1,Poslednja Tula,1,Poslednji vuk,1,Postapokalipsa,1,Povest o Agarti,1,Povratak mita,2,Predgovor,1,Proza,30,prvi deo,1,Questing Beast,1,Raspad Ukrajine (Rusije),1,Rat za kraj sveta,1,Razgovor s učenim lamom,1,Rim i Kartagina,1,Ruski prelazak Rubikona ili rađanje novog sveta,1,Russian,5,SAD su teroristička država,1,Sailing To Itaca,1,Sakralna istorija,1,Simboli Hiperboreje,1,Slowakian,1,Spanish,5,Šta će se narednih dana i meseci dešavati u Ukrajini,1,Stevan Bošnjak,1,Stoleće titana,1,Strategija anakonde i američki globalni haos,1,Sveta tajna rata,1,Tamno bratstvo,1,Tehnokratija,1,The Different Ways,1,The East and the West,1,The Fourth Political Theory,1,The Fourth Political Theory: Serbian vision,1,The multipolar world,1,The Return of Myth,1,Three chronicles (One dream / Odin / Achilles),1,Through the Door of History,1,TSIDMZ,3,TSIDMZ – Ungern von Sternberg Khan,1,Turkish revolution. An interview with Boris Nad,1,U danima kuge,1,U zemljama besmrtnika,1,Ukleti brod,1,Ukrajina je u ratu,1,Uranska tradicija,1,Varvarska Skitija,1,Vavilon,1,Vavilonska kula,1,Video,2,Vuk,1,War Song,1,We are Witnessing a Deep Crisis in the Model that is Offered by the EU and USA,1,We must drive out the merchants from the temple,1,Wild Hunt,1,Wolf,1,Zaborav i govor bića,1,Zamak,1,Zamak Grala,1,Završna bitka,1,Zlatno runo,1,Zmajeve kosti,1,Η επιστροφή του Μύθου,1,Америка,1,Возвращение мифа,1,Война для конца мира,1,Интервью,2,
ltr
item
ARKTOGEJA: Sakralna istorija, Boris Nad
Sakralna istorija, Boris Nad
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgNRkf81N9iZN2U22AIBTbQcSYBd7x2vGWGDfRmE2EYE0e7W1ef0279o7Fp6u-6DWFkUh6wHduKega5ZaNvnUOHIHfUfv1ZHZRJN40iHQdlpOPQmo1gOG4SxlCfTN1p2Yr7oSQ2wMVdDN8/s640/kain.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgNRkf81N9iZN2U22AIBTbQcSYBd7x2vGWGDfRmE2EYE0e7W1ef0279o7Fp6u-6DWFkUh6wHduKega5ZaNvnUOHIHfUfv1ZHZRJN40iHQdlpOPQmo1gOG4SxlCfTN1p2Yr7oSQ2wMVdDN8/s72-c/kain.jpg
ARKTOGEJA
https://arktogeja.blogspot.com/2013/05/sakralna-istorija-boris-nad.html
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/2013/05/sakralna-istorija-boris-nad.html
true
3991172695466286618
UTF-8
Svi postovi su učitani Nije pronađen nijedan post VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna Strane POSTOVI Vidi sve Preporučeni sadržaji OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI POSTOVI Nije pronađen nijedan post koji odgovara vašem upitu Vrati nazad Nedelja Ponedeljak Utorak Sreda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Januar Februar Mart April Maj Juni Juli Avgust Septembar Oktobar Novembar Decembar Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Avg Sep Okt Nov Dec upravo sada 1 minut ranije $$1$$ minuta ranije 1 sat ranije $$1$$ sata/sati ranije Juče $$1$$ rana ranije $$1$$ sedmica ranije više od 5 sedmica ranije Pratioci Prati THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy