Zamak, Boris Nad

PODELI/ODŠTAMPAJ:





1.

Kada se jednom osetimo izgnanim iz stvarnosti, koja nam se učini nepodnošljivom, a bol koji ona izaziva prekomeran, mi često tražimo utočište u imaginarnom, u predelima koji pripadaju svetovima mašte. Imaginaciji je, nesumnjivo, data ogromna moć, jer je i delima mašte suđeno da se ostvaruju. Ostvaruju se, međutim, ne samo naši zavodljivi snovi – čovek je prvo u snu naučio da leti – i uzvišene zamisli, već i naše noćne more. Jer, dobro delo ne zahteva tek dobru nameru nego i savršenog čoveka.

Ni istoriju, isto tako, ne čine jedino dela velikih ljudi, sunčanih pobednika, poput Cezara ili Aleksandra. Istorija ima i svoje tajnovite, oku skrivene tokove, a trenucima u kojima se osnivaju gradovi i carstva usleđuju dani propasti, razaranja i nesreća. Ono što je pokreće, ipak, nalazi se izvan istorije, pa i izvan samog vremena: smisao pristiže iz bezvremenog, iz nevidljivog. Svi veliki događaji prvo se začinju u osami, u tišini. Jer, čak ukoliko u životu nismo otvorili ni jednu jedinu knjigu, mi ipak živimo ideje koje su u njima zapisane, ideje davno mrtvih predaka. Tako su, uostalom, i svi oni koji su ikad krojili istoriju – pa čak i ljudi kao što su Hitler ili Tamerlan – imali svoje učitelje, čiju uspomenu danas prekriva senka.

Tako su, tokom naše povesti, u ćelijama i skitovima Zelenog Brega, mnogi osamljenici provodili život u smišljanju fantastičnih zamisli, koje su obećavale da će zauvek iskoreniti ljudsku nesreću. Ta su dela često stvarana u grču, u bolu, a njihovi autori su sanjari, daleki od stvarnog života. Kako inače objasniti to što su istoriji, namesto onog smisla koga joj sam čovek daje sopstvenim delima, pripisivali neku drugu, racionalnu svrhu, koja se spoznaje pukim domišljanjem? Razume se, bilo je među njima i običnih varalica i zlonamernih lekara. Ali, postoji nešto što još dublje uznemirava u tim vizijama blaženih, srećnih ostrva. I kada je ton kojim se opisuju lirski, njemu ipak nedostaje melodija, milozvučnost: ona počivaju unutar pustog i hladnog svemira, koji nije delo radosnog Tvorca, nego delo ćudljivog demijurga, džinovski mehanizam koji se može po volji rastavljati i ponovo sklapati. I najbolji među njima, ukratko, mogli su da ponude jedino dela jalove, opustošene mašte. Prolistamo li stranice takvih knjiga – onih koje su izbegle lomačama – osećamo kako iz njih provejava gnev, želja pisca da se osveti ljudima, čitavom svetu i njihovom Stvoritelju.

Ali, pre ili kasnije, svako takvo učenje nalazilo je svoje sledbenike. Čovek je tako zaista sagradio nove svetove; na taj način su se, jedna za drugom, stvarale i propadale utopije. Svaka, pa i najluđa zamisao, mogla je da računa na svoje ostvarenje. Razmak između zamisli i ostvarenja se skraćivao, ali sve su one živele samo kratko vreme, kao oni dvorci koje dete zida u pesku, a zatim u besu ruši. Ubrzo se jasno videlo da bol ni patnja nisu mogli da se iskorene, a čovek je, uvek iznova, okivan u još teže lance. Svet se menjao, ali ne i usud. Konačno, početno oduševljenje ustupalo je mesto razočarenju i rušilačkom besu. Mase bi zatim potražile nove proroke. To je, ukratko, povest Vavilonske kule.

Ta je povest, sa svojim bezbrojnim i uzaludnim ponavljanjima, ispisana krvlju. Sukobi među partijama i različitim utopijskim školama uskoro su poprimili jednu stravičnu crtu: vodili su se do istrebljenja. Tokom dva veka besmislenih podela, stanovnici Zelenog Brega iskrvarili su u uzaludnim borbama, koje je okončao tek Namesnik, lovorom ovenčani pobednik građanskih ratova. Ta nova figura najzad je dočekana kao spasitelj, i na tome je počivala njegova harizmatična moć. Na ruševinama utopije potom se izdigao novi poredak. U njemu je nastavio da živi isti duh utopije, jer je Namesnik samo daleki potomak starih utopista.

Ali, nedugo pošto je oružje utihnulo, pokazalo se da je taj mir bio samo posledica zamora, istrošenosti. Potom, vladajući iz svoje palate Zelenim Bregom, on je postepeno usavršio sistem koji je istovremeno ciničniji i u većoj meri utopijski od onih koji su građeni po zamislima starih filozofa. Tako je utopija bila konačno ostvarena. Ipak, ta država blaženih bila je mrtvorođenče, leš koji je veštački oživljen i održavan u životu. Bili smo osuđeni da u njoj živimo po pukoj inerciji, budući da je već prethodno iscrpla najbolje ljudske snage. Otuda je upravo pod Namesnikom propadanje najpre postalo vidljivo, a zatim je nastavilo da se širi, zamahom i brzinom koji su paralisali svaki protivpokret.

Naravno, i Namesnikova doktrina čoveku je obećavala sreću i spokoj – njegova je politika, međutim, bila ispunjavanje svakog hira svetine, jer su tiranija i anarhija samo lice i naličje jedne te iste stvari. Namesnik je bio tiranin, koji je sebi potčinio nauku i univerzitete; u isti mah, službenici i velikodostojnici iz palate sa zebnjom su osluškivali stalna komešanja i pokrete gomile. Zato se, u svojoj tiraniji, Namesnik nije oslanjao samo na policiju, već i na kultove, nauku i tehniku. Dok su mislioci sa univerziteta nastojali da tiraniju logički i etički opravdaju – naučnici u svojim laboratorijama, kao i šarlatani pod svojim šatrama, neprekidno su iznalazili nove i uzbudljive opsene, koje su nakratko utoljavale glad svetine. Svi ti trikovi, razume se, uvek su ciljali na najniže instinkte koji žive u čoveku.

Pa ipak je, u vreme kad počinjem svoju povest, grad čuvao nešto od svoje stare patine. Zeleni Breg je tada, kao malo ostrvo, još počivao usred iskonske divljine; mi smo je nazivali Crnom šumom. Ona živi izvan istorije – i tek s vremena na vreme njen senoviti hlad napušta poneko od divljih plemena koja je nastanjuju, dajući novi zamajac istoriji. To je varvarski svet, koji se ravna po svojim sopstvenim i nama nerazumljivim zakonima. Ponekad smo, posmatrajući Crnu šumu s bedema i kula, naslućivali neke od njenih tajni. Tako su se, na primer, kada bi sunce na trenutak raspršilo izmaglicu u koju je utonula šuma, na uzvisinama otkrivali stari zamkovi i tvrđave. To su drevne utvrde koje su u davna vremena sagradili Franci i Kelti, kao i mnogi drugi, danas gotovo zaboravljeni narodi, a sada nam se pokazuju samo na tren, poput utvara i blistavih priviđenja.

Na severu se prostirao tajnovit predeo, s močvarama obraslim ševarom i džinovskim vrbama, s bezbrojnim rukavcima i rečnim ostrvima od peska, po kojima vršlja čaplja. U osvit i u sumrak ribare koji love na tom mestu zaglušilo bi kreštanje i lepet krila barskih ptica. Tada bi sve one uzletale iz svojih gnezda i gusto natkriljavale nebo, bacajući senku na grad. A visoko iznad, za vedrih dana, oštro kao nožem usečeni, ocrtavali se plavetni visovi Vučjeg brda.
    
S ove strane granice pružali se pitomi bregovi zasađeni vinovom lozom i belele se male varošice i sela sa slamnatim krovovima. Njihov se izgled nije menjao vekovima: na ulice su gledali mali prozori niskih kuća, a po trgovima je pijukala živina. Između njih vijugala je reka, dotičući se i moćnih gradskih zidina, koje su odolevale Tatarima i opsadama Turaka. Nadvisivali su ih šareni tornjevi i crkveni zvonici, bogomolje s kupolama u vizantijskom stilu i onim izvijenim u obliku modrih lukovica.

Putnik koji bi se približio gradu starom prašnjavom cestom morao je zastati pred gradskom kapijom; čuvali su je plaćenici u šarenim uniformama, naoružani kopljima i teškim helebardama. Sa tog mesta putniku nije moglo a da za oko ne zapadne jedno skromno utvrđenje od crvene opeke, s visokim kulama i dubokim šančevima. U Zamak se ulazilo kroz Lavlju kapiju, koja gleda na glavnu ulicu i njen veseli metež. Hrastove krošnje gotovo da su sasvim zaklanjale kule i podizale se skoro do njegovog kruništa. Tek kada bi, ujesen, lišće sa njih opalo, Zamak bi se ukazao u svojoj slikovitoj i pomalo nezgrapnoj lepoti. Noću se on nazirao kao crna senka, koja bi nadvisivala zvonike i gradske zidine, pa i samu Namesnikovu palatu.

To neobično mesto, usamljeno poput orlovskog gnezda na vrhu neke kamene litice, privlačilo je poglede stranaca i golicalo njihovu radoznalost. Meni je, tokom dugih godina, ono bilo jedini dom. Dugujem mu, međutim, ne samo mnoge godine, nego i neke od svojih najlepših, najsrećnijih časova.



2.

Živeo sam tada u Zamku i često me je, s upaljenom svećom, zora zaticala budnog u ćeliji.

Obično sam prekidao svoj noćni rad čim bi praskozorje zaigralo iznad senovitih krošnji. Ustajao sam od stola i širom otvarao drvene kapke na prozoru – puštao sam da me rasani noćna svežina. Oko bedema i kula još bi kružili slepi miševi, u svom nesigurnom, isprekidanom letu; tada bi, praćena oštrim krikom noćnih ptica, poslednji put uzletela sova, nestajući u čestarima Crne šume. Pogledom bih ispratio njen kružni let. U tom času, pre nego što zakukuriču prvi petlovi, grad je još počivao u mrtvoj tišini; prekidali bi je tek glasni povici i dozivanje stražara sa gradskih kapija, sa stare tvrđave i sa stražarskih mesta oko Namesnikove palate. Kroz jutarnju izmaglicu treperila bi raznobojna svetla. Sedam brežuljaka povezivale su šarene pruge svetlosti, a poneka vazdušna kola tromo bi klizila iznad šumaraka, i crnih zvonika.

A onda bi me, cepajući pomrčinu, prvi zraci jutarnjeg sunca dotakli kao pomilovanje; u tom času osetio bih kako i mene dodiruje neka nadzemaljska radost. Kroz oblake iznad Crne šume sunce bi najpre dotaklo krovove Zamka. Zlatni požar zahvatio bi njegove grimizne tornjeve i kule; nakratko, iluzija se ogledala i u vodi koja ispunjava šančeve i na čijoj bi površini smesta zaigrali ognjeni jezici. Inače, u svojoj dubini – čak i za vreme najjačeg, podnevnog sunca – ta voda je uvek zadržavala tamnu, skoro crnu boju. Danju je zato vazduh oko rovova bio težak od isparenja, a noću se oko bedema primećivalo svetlucanje, i čuo se glasan kreket žaba.

Varka bi potrajala kratko, i Zamak bi zatreperio na jutarnjoj svetlosti. Po prvi put pokazao bi se vidljiv u svakoj pojedinosti, i još bi imao izgled bajkovitih, začaranih mesta. Na tamnom nebu ocrtavalo bi se njegovo zupčasto krunište i strmi krovovi, a između crvenih kula, nošeni vetrom, velikom brzinom promicali bi mali, beli oblaci.

Ipak se njegovi temelji nalaze duboko u našoj prošlosti: premda je aristokratija odavno iščezla sa Zelenog Brega, on se nastavlja na njeno izgubljeno nasleđe. Tako elita Zamka još čuva jednu drevnu nauku, koja je starija od svih crkava i institucija na Zelenom Bregu, pa i od samih kneževskih palata. Ta nauka je odolela svim promenama: ona zahteva savršenstvo čoveka. Zato je, poput Zaratustrinog, taj poziv upućen samo retkim, i na njega se može odazvati samo mali broj, jer se dobro zna da je taj put težak i trnovit.

Otuda su se oko Zamka okupljali protivnici Namesnikove palate. Ali, dok se Namesnik u svojoj vladavini oslanjao na štampu i propagandu, uticaj Zamka bio je nevidljiv: on je delovao već činjenicom sopstvenog postojanja. Paradoksalno, za učitelje Zamka u pitanju je prednost a ne nedostatak. Strategija kojom su se rukovodili naši kapetani bila je magija malih brojeva. Zato je Zamak privlačio prevratnike i nezadovoljnike svih vrsta, a najbolji među njima bili su oni koji su podjednako prezirali sve partije i nisu pripadali nijednoj političkoj boji. Ponekad, u gluvo doba noći, neko od njih zalupao bi na vrata Zamka, tražeći pomoć u nevolji. Vrata su se otvarala na unapred dogovoreni znak; pramen svetlosti dotakao bi tamnu senku u kojoj se naziralo komešanje. Kroz otvore puškarnica posmatrali smo crne, pognute senke: Namesnikove uhode prepoznavali smo po kapuljačama koje su im sasvim zaklanjale lice, i po dugačkim ogrtačima, ispod kojih su skrivali oštra sečiva.

Međutim, za mislioce s Namesnikovih škola i univerziteta, Zamak je bio samo neka vrsta anahronizma. I zaista je taj stari, elitistički korpus u kome se, u doba premoći mašina, prvo učilo jahanje i rukovanje hladnim oružjem, bio svojevrsni relikt istorije. Njegovo osnivanje prethodi razdoblju podela. Nejasno je ko je i pod kakvim okolnostima osnovao Zamak, jer o tome ne postoje nikakvi pisani tragovi, čak ni u najstarijim hronikama Zamka. Ni zvanična istorija – inače proizvoljna i nepouzdana, jer se preinačavala po potrebama palate – ništa ne saopštava o tom događaju. Izvesno je tek da njegovo osnivanje spada u jednu davnu i napola legendarnu epohu. Mi smo je nazivali Vremenom zamkova.

Pisane hronike Zamka, baš kao i zvanična istorija, jasno ukazuju na jednu zakonomernost: Zamak prosperira samo u vremenima opasnosti, dok mu se u vreme blagostanja, jedna za drugom, oduzimaju sve krvlju stečene privilegije. Ipak je s vremenom delokrug njegove malobrojne elite obuhvatao sve veći i veći broj ljudskih veština, ka ukupnosti ljudskih mogućnosti. Zato je, u vremenima blagostanja, on počinjao da živi samodovoljnim, gotovo nezavisnim životom. Ako se, najzad, istorija Zelenog Brega, kako to uče mudraci Zamka, zaista može opisati kao postepena ali neumoljiva nivelacija, Zamak u njoj predstavlja iznimku, jedinstveni pokret u suprotnom pravcu. On počiva na čvrstoj hijerarhiji. Više od uporišta ratničke kaste, Zamak je zato posedovao i sopstvene umetničke radionice i škole, kao što je, tokom godina, razvijao sopstvene nauke i doktrine, različite od onih koje su gajene na univerzitetima.

U početku, nismo primećivali ništa što bi moglo da pokvari taj, već jednom utvrđeni poredak – stoga smo živeli bezbrižno, čak lakomisleno. S vremena na vreme, male čete koje pristižu izdaleka osvanule bi na njegovim kapijama. Tim veselim i bučnim povracima iz dalekih kapetanija za nas su počinjali dani odmora, koje smo provodili u visokim kulama. Za takvih predaha, život u Zamku odvijao se između vežbališta i jednostavnih ćelija u kojima smo se posvećivali duhovnom radu. U tim ćelijama smo tada živeli skromno, poput monaha – sav nameštaj u njima sastojao se od jednog grubo tesanog stola, najobičnijeg drvenog sanduka za stvari i proste, tvrde postelje.



3.

Mi smo, prema tome, živeli u jednoj kasnoj epohi, koja se može opisati i kao doba dekadencije, opadanja. Osim toga, živeći tako u Zamku, i mi smo se, naravno, potčinjavali Namesniku. Ali, u isti mah, zaštićeni njegovim čvrstim zidinama, takođe smo živeli izdvojeno, kao da živimo u teškom i sjajnom oklopu koji nas je činio neranjivim, ravnodušni prema svemu što je dolazilo iz Namesnikove palate.




Odlomak iz romana „Gozba pobednika“




KOMENTARI

Name

A Rússia atravessa o Rubicão ou o Nascimento de um Novo Mundo,1,Agarta,2,Alexander Dugin,1,Almanah Književna fantastika 2015,1,America,1,Amerika,1,An interview with Boris Nad,3,Androgin,1,Annunciation of America,1,Anthem (Blood),1,Antihrist,1,Apology,1,Argonauti,1,Arhija i Anarhija,1,Aristokratski pogled na svet Borisa Nada,1,Atlantida,1,Atlantis,1,Bagdad,1,Baghdad,1,Bajke o EU fondovima su na nivou primitivnog kulta,1,Balkan,1,Battlefield,1,Being Beauteos,1,Belo ostrvo,1,Blagovest Amerike,1,Bojno polje,1,Boris Nad,162,Boris Nad: Russian Crossing of The Rubicon or the Birth of a New World,1,Call for Papers,1,City of Gods,1,City of Gods 2,1,Co stanie się na Ukrainie w najbliższych dniach i miesiącach?,1,Čuda i mimo mita,1,Dan bogova,1,Đavolje kule,1,Day of the Gods,1,Devet svetova,1,Divlji lov,1,Dragoš Kalajić,1,English,45,Esej,56,Eurasia Movement Interviews Boris Nad on Novorossiya,1,Eurasian Artists Association: The IVth Revolution!,1,European Union against Europe,1,Evroazija,1,Ezoterizam u Dantea,1,Filip Rogović,1,French,1,German,8,Gog i Magog,1,Grad bogova,1,Greek,1,Hiperborejci,2,Hoće li "Ukrajinsko proleće" da preraste u "Rusko proleće",1,Hyperboreans,1,Ideja centra,1,Imperium Ultimum,1,Interregnum,1,Interview,4,Interview with Boris Nad,1,Intervju,15,Iran,3,Islamska država je jurišni odred SAD,1,Istinska Turska pripada Evroaziji,1,Istok,1,Istok i Zapad,1,Itaka,1,Ithaca,1,Između Mora i Zemlje,1,James Porazzo,1,Jezik Indoevropljana,1,Joaquin Flores / The return of Myth,1,Knjiga,5,Komentar Nemih Bogova,1,Koren liberalnog zla u crkvenom raskolu,1,Kraj noći,1,Kraljevstvo noći,1,Kritika,10,Lavovi s Kalemegdana,1,Leonid Savin,1,Lions from Kalemegdan,1,Ljubav nestvarnih,1,Ljubiša Jovanović,1,Lobo,1,Maksimilijan Rupert Ditrih Sikorski,1,Manifesto for the Eurasian Artists Association,1,Mitovi o Hiperboreji,1,Mitska Amerika,1,Moloh,1,Momčilo Selić,2,Moskva može strpljivo da čeka rasplet s prstom na obaraču,1,Mračni oblaci nad Evropom,1,Music,1,Muzika,2,Muzika i glasovi I,1,Muzika i glasovi II,1,Mythical America,1,Myths about Hyperborea,1,na braniku Evrope,1,Na Krajini,1,Napomena,1,Napomena uz "Gozbu",1,New Antaios Journal,1,Nicholas Diak,1,Nikola Velimirović,1,Nostalgija za Tulom u doba mašina,1,Nova knjiga: Hiperborejci,1,Novi Nojev kovčeg,1,O mito de Atlântida,1,O Retorno do Mito,1,O Skitima,1,O tradiciji,1,O tradiciji drugi deo,1,Oblivion and Discourse of Being,1,Odin,2,Onostrana Indija,1,Open Revolt,1,Ovo su dveri Agarte,1,Pannonia,1,Panonija,1,Periodika,1,Planeta Titan,1,Planeta Titan / Crno Sunce,1,Poezija,5,Polish,1,Posle Gutenberga,1,Poslednja Tula,1,Poslednji vuk,1,Postapokalipsa,1,Povest o Agarti,1,Povratak mita,2,Predgovor,1,Proza,30,prvi deo,1,Questing Beast,1,Raspad Ukrajine (Rusije),1,Rat za kraj sveta,1,Razgovor s učenim lamom,1,Rim i Kartagina,1,Ruski prelazak Rubikona ili rađanje novog sveta,1,Russian,5,SAD su teroristička država,1,Sailing To Itaca,1,Sakralna istorija,1,Simboli Hiperboreje,1,Slowakian,1,Spanish,5,Šta će se narednih dana i meseci dešavati u Ukrajini,1,Stevan Bošnjak,1,Stoleće titana,1,Strategija anakonde i američki globalni haos,1,Sveta tajna rata,1,Tamno bratstvo,1,Tehnokratija,1,The Different Ways,1,The East and the West,1,The Fourth Political Theory,1,The Fourth Political Theory: Serbian vision,1,The multipolar world,1,The Return of Myth,1,Three chronicles (One dream / Odin / Achilles),1,Through the Door of History,1,TSIDMZ,3,TSIDMZ – Ungern von Sternberg Khan,1,Turkish revolution. An interview with Boris Nad,1,U danima kuge,1,U zemljama besmrtnika,1,Ukleti brod,1,Ukrajina je u ratu,1,Uranska tradicija,1,Varvarska Skitija,1,Vavilon,1,Vavilonska kula,1,Video,2,Vuk,1,War Song,1,We are Witnessing a Deep Crisis in the Model that is Offered by the EU and USA,1,We must drive out the merchants from the temple,1,Wild Hunt,1,Wolf,1,Zaborav i govor bića,1,Zamak,1,Zamak Grala,1,Završna bitka,1,Zlatno runo,1,Zmajeve kosti,1,Η επιστροφή του Μύθου,1,Америка,1,Возвращение мифа,1,Война для конца мира,1,Интервью,2,
ltr
item
ARKTOGEJA: Zamak, Boris Nad
Zamak, Boris Nad
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgXkkJeg0dx5__h9ne1rekg0VSyEm9NWAGceGqBseBv47NQqOY3WzBd2jF17pKluJEkQqXeOAWkRefAzuGkUkmjeI1QljwLBAz0kp6iG-KFBrO4Wfasy0hC0WbbfiXABPhu6b6esveb3so/s640/gozba-pobednika.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgXkkJeg0dx5__h9ne1rekg0VSyEm9NWAGceGqBseBv47NQqOY3WzBd2jF17pKluJEkQqXeOAWkRefAzuGkUkmjeI1QljwLBAz0kp6iG-KFBrO4Wfasy0hC0WbbfiXABPhu6b6esveb3so/s72-c/gozba-pobednika.jpg
ARKTOGEJA
https://arktogeja.blogspot.com/2013/05/zamak-boris-nad.html
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/2013/05/zamak-boris-nad.html
true
3991172695466286618
UTF-8
Svi postovi su učitani Nije pronađen nijedan post VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna Strane POSTOVI Vidi sve Preporučeni sadržaji OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI POSTOVI Nije pronađen nijedan post koji odgovara vašem upitu Vrati nazad Nedelja Ponedeljak Utorak Sreda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Januar Februar Mart April Maj Juni Juli Avgust Septembar Oktobar Novembar Decembar Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Avg Sep Okt Nov Dec upravo sada 1 minut ranije $$1$$ minuta ranije 1 sat ranije $$1$$ sata/sati ranije Juče $$1$$ rana ranije $$1$$ sedmica ranije više od 5 sedmica ranije Pratioci Prati THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy