Kraj noći, Boris Nad

PODELI/ODŠTAMPAJ:






KRAJ NOĆI



IDILA

         Strahotne hridi izdižu se iz sablasnih mora. Slike, more čudesnih slika, nad kojim se valjaju zeleni talasi i ključaju vrtlozi od providne morske pene; – skrhane katarke, iscepana jedra, istrulele lađe; - zelena i modra tela utopljenika nanizana po peščanim žalima.

         Na vrhovima tih hridi, od izlaska do zalaska sunca, odvijaju se lovovi i hajke. Hučanje mora prigušuje rzanje konja i glasove što se dozivaju...

         Divlji vepar koji istrčava iz čestara, čopor jelena u sumanutom, besnom trku. Anđeo u plavoj odeždi napinje luk. Ko je sazdao te litice, prostranije nego Sicilija ili Švajcarska? Jedan jahač u crvenom odelu zastaje pred pročeljem dvorca. Otmena povorka napušta šumarak. Zvuk lovačkog roga označava početak svečanosti, po svoj prilici neke pastirske idile ili komedije, u kojoj bradati Pan progoni gole nimfe.

         Mogao bi to biti Raj ili možda čak Pakao, u svakom slučaju neko onostrano mesto, budući da ovde niko ne govori o privrednim teškoćama ili o saobraćaju.

         Jedan sunčev zrak se probija kroz lišće i raseca morsku penu obasjavajući početak nama poznatog sveta. 


SVETA KNJIGA

         Spolja, zdanje nalikuje drvenoj, ne odviše visokoj kuli; iznutra odgovara bogomolji ili hramu, bez žrtvenika i oltara. Osnova kule je osmougaona. Pokriva je crveni krov na četiri vode. Prozori gledaju na četiri strane sveta.

       Niko ne ulazi u zdanje, do njega ne vode putevi ni ugažene staze. Podignuto je na uzvisini i daleko od gradova (iza njega se naziru obrisi neke planine obrasle borom), i ne odgovara nijednom poznatom istorijskom stilu. Ima neku daleku sličnost sa malim ruskim drvenim crkvama ili sa jednostavnim bogomoljama  kakve su se i u nas nekoć podizale u drvetu, po zabitima.

         Stepenici su kameni. Drveni stupovi podupiru visoki svod. Po zidovima zatičemo plitke ornamente, sa besprekorno stilizovanim biljnim i životinjskim motivima. Crveni zastori pokrivaju male slike nalik na ikone.

         Tačno sedam koraka deli nas od teških, bronzom okovanih vrata do postolja na kome leži otvorena knjiga. Ne znamo ko ju je napisao ni kada. Ispisana je rukom – ili mnogim rukama – na jeziku i pismu drevnijem od svih nama poznatih (iz njih proishode svi potonji). Svaka strana, svaki red i svako slovo u njoj međutim, svedoče o ogromnom trudu – ne jednog majstora i ne mnoštva majstora, već bezbrojnih pokoljenja. Sačinjena je od trajnih materijala, koji odolevaju vremenu: od krvi i životinjske kože, od zlata, od žita i meda, od pergamenta... Nemoguće je umnožiti je jer je nemoguće ponoviti taj beskrajni trud koji iziskuje vekove.

         Svako može da uđe i nikom nije zabranjeno da čita knjigu.

         Ne znamo da li je neko uopšte čita.


VAVILON

         Mora da je rat upravo protutnjao planinom sve do niske obale; stotine mrtvih ležalo je na plaži. Obrisi niskih gora mračno su se ocrtavali u noći. More, nepokretno pod uzastopnim naletima vetra; po svetlucavoj površini tromo su se valjale galije, pune mrtvih mornara, iskićene mnoštvom šarenih zastavica, bez jedara ili vesala.

         Lađa pristade u plitkom zalivu i upravo tada, u prvi sumrak, kroz krpe od magle i kovitlace sumpornog dima, ugledasmo panoramu nove metropole, modernog Vavilona.

         Nikog nije bilo ni na jednoj od stotinu kapija grada.

         Srebrni drumovi i ulice takođe stajahu puste.

         Statue od zlata, grifoni, ljudska tela s glavama lava, vepra ili bika, toliko ogromne da natkriljuju bedeme i bacaju mračne senke na plitki zaliv.

         Kuda da se dene putnik u tom bezmerju praznine i samoće?  

         Izveštaji i putopisi govore o vojskama robova koje broje i do nekoliko desetina hiljada duša i o pobunama ugušenim u krvi ali ovde jednostavno nema nikog; prolaznici, glava zavijenih u bele čalme, toliko su retki da ih samo katkad naziremo na visokim galerijama od čelika i mermera i tada nisu veći od glave čiode.

         Da li ratovi koji se vode na periferiji iziskuju milionske armije koje su ispraznile beskrajne četvrti metropole? Ili je neka misteriozna epidemija, neka nova kuga, u jednom trenu pokosila osamnaest miliona žitelja Novog Vavilona? Statistke su porazne. Bela kuga, stopa kriminala u porastu, demokratski element koji odnosi prevagu nad patricijima starog režima, politički i u svakom drugom smislu...

         Prašume na jugu vrve pobunama meleza.

         Ratovi na Istoku i u Africi, svi sa nepovoljnim ishodima.

         Statue od mermera u subway-u, pročelja palata eksplozijama razneta u paramparčad.

         Na staklenim bulevarima ipak vlada savršen red, a železnice opisuju neizmerne pokrete nad rekama i ponorima. Svetla, milioni raznobojnih svetala koja obasjavaju noć. Muzika sa citri i odaliske koje plešu u staklenim baštama.

         Tišina po palatama i čudovišnim hramovima, koja će trajati doveka.


KRAJ  NOĆI

         Videli smo noćne senke i čuli smo njihovo jezivo buncanje.

         Putem je, veoma sporo, promicala karnevalska povorka. Ispod uličnih svetiljki, u srebrnoj svetlosti, cvetali su mlečika i čičak. Klovnovi su se, pod svojim iskeženim maskama, cerili nad odrom, za mrtvačkim kolima trčali su pajaci, u pogrebnoj ekstazi. Ta igra se potom pronosila od ulice do ulice. Na zvoniku je upravo izbijala ponoć.

         Videli smo noćne ulice, pozornice noćnog lova, u kome se lovi ljudska divljač. Videli smo crvene legije gospodara noći i njegove besne hajke; sred njih se, podrhtavajući kao da pleše, podizala njegova mračna senka. Mrtvi već behu obešeni o kandelabre; njihova tela su se lagano klatila, sledeći ritam muzike noći. Krv je kapala na meki, raskvašeni asvalt i na gola, oznojena tela dece noći, u opscenoj igri. Mesec je izronio iznad grada kao iznad srebrne šume. I u toj bledoj svetlosti nazreli smo njihova lica – grimase bola i iskolačene oči besomučnika – i čuli smo njihov skaredni šapat. Bio je to bolan i tugaljiv napev svetkovina meseca i noći, sličan onom kojim se prizivaju sablasti iz mračnih podzemnih spilja. 

         Videli smo vatre kako palacaju nad obrisima naših gradova, pretvarajući naše živote u pepeo i košmarni san. Visoki plamenovi podigli su se nad ruševinama obasjavajući noć – njihovo pucketanje beše nalik na podrugljiv smeh. Videli smo potom močvare kako se brzo šire u centru grada; vetar je raznosio njihova isparenja, otužne i sladunjave zadahe trulenja. Leševi utopljenica naglo izroniše iz njihovih svetlucavih dubina i one nas milozvučnim glasovima pozvaše sebi.


         Videli smo bezumlje i bolest Noći, videćemo i mudrost Zore koja će nam prići kao primamljiva boginja pod zlatnim velom.

         Prošli smo košmar Noći idući ka Zori.  


NOVA METROPOLA

         Nebo, opalne boje. Pod njim se pružaju gradovi, čudovišna zdanja što proždiru ravnice i pustinje, veru se uz planinske masive i nadnose nad plitka i mlaka mora.

         Neka od njih izgledom su nalik na brodove, zaboravljene u pustinjama ili nasukane na peščane sprudove. Druga, opet, liče na džinovske rakove, člankovitih, crnih, blistavih tela, iz kojih štrče ogromne antene. Gde počinju a gde završavaju beskrajne četvrti metropole? Njena ukupna površina znatno premašuje površinu jedne Francuske ili Italije. U dnu slike svetluca prljava voda kanala. To su mutni kanali Venecije, nasipi Kartagine ili bedemi Atlantide, potopljeni u plićacima, u zelenim morima o kojim izveštavaju Platon i Egipćani. Koncentrični krugovi nemaju središte. Apsurdnost i monumentalni stil ovih zdanja zapanjuju putnika iz našeg vremena. Na dnu jednog klanca je raskošna palata s mermernim pročeljem i stubovima čija visina iznosi bar dvadeset hvati. Ali se njena raskošna pročelja gube u gustim oblacima plavog dima i bele pare, u šištanju i palacanjima belih ognjenih jezika.

         Zaustavljanja protoka svetlosti koje naziremo duboko dole, bliže molovima luke, možda označavaju zastoje u saobraćaju. Naša putanja, kroz vruć i uskovitlan vazduh, ne dotiče se oblaka od sumpornih isparenja i ustajalih magli što se skupljaju u nizijama i nad bezmernim provalijama. Ali primaknem li lice sasvim blizu prozora našeg broda, sasvim jasno vidim dugačku povorku koja verovatno broji i do pola miliona duša. Litija se zaustavlja pred jednom kolosalnom kapelom na kojoj nema obeležja nijedne poznate religije. Da li su stanovnici ove metropole besmrtni? Sumnjam u to. Vidim Smrt kako vreba na svakom koraku; to je neki grozomoran pauk ili škorpija ili oktopod, tela dugog preko četiri stotine stopa, čije snažne čeljusti prosto mrve i usisavaju svoje žrtve. Vladar ove basnoslovne prestonice vlada tim čudovištem, kao što ima moć da svoje podanike jednim udarcem biča baci na kolena ili ih natera na suze ili smeh.

         Nešto kao svetlost zore pomalja se nad zelenom vodom pristaništa. Ali na visokim galerijama i dalje vlada večna noć. Vidim puteve kako se, šibani arktičkim vetrovima, gube u poljima i šumama večitog Zapada. Mala imanja, majuri, raštrkani po šumskim proplancima... Lovovi su ovde zabranjeni. Isto tako, ne postoji aristokratski element. Patriciji starog režima istrebljeni su još u prvoj četvrtini prošlog veka. Sve pobune ugušene su u krvi. Gordost se, koliko znam, ovde kažnjava smrću. Zločin svejedno cveta u mutnim vodama kanala, u tesnim podzemnim prolazima i po prostranim pristaništima, kao i u svetlim odajama dvorca. Mračni napevi izdižu se iz sirotinjskih kućica u predgrađu... Ali se mrtvi ovde ne oplakuju, kao što se i svaka vera u natčulno smatra slabošću i izlaže poruzi.

         Na avenijama koje su prosto prosečene kroz telo grada nema užurbanosti ni gužvi. Na prostranim bulevarima vidim prolaznike koji se mimoilaze bez pozdrava. Nemoguće je zamisliti sve zabave i radosti kojima se, u prijatnoj dokolici, oni prepuštaju. Bilo bi lepo prošetati tim širokim ulicama pod jutarnjim suncem zavirujući u male radnje duž puta popločanog belim mermerom, pre nego što se s istoka na metropolu ne stušti crni oblak dugačak najmanje stotinu milja koji skriva nepojamne grozote i nove užase.

         Nekakva oluja koja se naglo približava s istoka uskoro će ovu bezimenu metropolu razvejati u ništavilo.



ČUDOVIŠTE


         Kad sam otvorio oči, već je bilo tu: pritajeno pred mojim pogledom, čudovište se umnožavalo u bezbrojnim ogledalima sobe. Crvene, užagrene oči behu prikovane uz moje. Bleda, svetlucava koža... Zver, koja je istovremeno mogla biti reptil i neka ogromna mačka. Debeo, mesnati rep koji se lagano pomera, prekrivajući šare tepiha; kandže, koje imaju oštrinu i hladan sjaj čelika. Sitna krljušt nalik na riblju koja se crveno presijava na hrbtu, jezik koji skaradno palaca među zubima grabljivice... Tada primetih kako joj neznatno podrhtavaju mišići na slabinama i kako joj se svetlozelene nozdrve jedva primetno šire – čudovište se spremalo za skok ili na uzmicanje.
 
         Odakle se ispilila ta čudovišna slika? Iz srednjevekovnih bestijarijuma i demonologija ili iz ćorsokaka evolucije nepoznatih zoologiji? Iz dubokog i mračnog mora kojeg, prema običajima vremena, nazivamo nezgrapnim imenom „podsvest“? Zamislih album čudovišnih stvorenja, čitavu povorku nemogućih zveri, odlučnih i krvoločnih, skamenjenih pred mojim pogledom i znanih samo Tvorcu, čiji fosili milionima godinama počivaju u utrobi planina ili na dnu nekog mora i koje će tu ostati sve do samog Kraja vremena.

         Znam da to nikad neću saznati. Osećam žal za tim dok je posmatram kako nestaje u tamnoj šumi paprati i zimzeleni iz koje više nikad neće izroniti. Istog časa, ta gusta šuma postaje dekor novog sna u kojeg upravo tonem.


Boris Nad

KOMENTARI

Name

A Rússia atravessa o Rubicão ou o Nascimento de um Novo Mundo,1,Agarta,2,Alexander Dugin,1,Almanah Književna fantastika 2015,1,America,1,Amerika,1,An interview with Boris Nad,3,Androgin,1,Annunciation of America,1,Anthem (Blood),1,Antihrist,1,Apology,1,Argonauti,1,Arhija i Anarhija,1,Aristokratski pogled na svet Borisa Nada,1,Atlantida,1,Atlantis,1,Bagdad,1,Baghdad,1,Bajke o EU fondovima su na nivou primitivnog kulta,1,Balkan,1,Battlefield,1,Being Beauteos,1,Belo ostrvo,1,Blagovest Amerike,1,Bojno polje,1,Boris Nad,162,Boris Nad: Russian Crossing of The Rubicon or the Birth of a New World,1,Call for Papers,1,City of Gods,1,City of Gods 2,1,Co stanie się na Ukrainie w najbliższych dniach i miesiącach?,1,Čuda i mimo mita,1,Dan bogova,1,Đavolje kule,1,Day of the Gods,1,Devet svetova,1,Divlji lov,1,Dragoš Kalajić,1,English,45,Esej,56,Eurasia Movement Interviews Boris Nad on Novorossiya,1,Eurasian Artists Association: The IVth Revolution!,1,European Union against Europe,1,Evroazija,1,Ezoterizam u Dantea,1,Filip Rogović,1,French,1,German,8,Gog i Magog,1,Grad bogova,1,Greek,1,Hiperborejci,2,Hoće li "Ukrajinsko proleće" da preraste u "Rusko proleće",1,Hyperboreans,1,Ideja centra,1,Imperium Ultimum,1,Interregnum,1,Interview,4,Interview with Boris Nad,1,Intervju,15,Iran,3,Islamska država je jurišni odred SAD,1,Istinska Turska pripada Evroaziji,1,Istok,1,Istok i Zapad,1,Itaka,1,Ithaca,1,Između Mora i Zemlje,1,James Porazzo,1,Jezik Indoevropljana,1,Joaquin Flores / The return of Myth,1,Knjiga,5,Komentar Nemih Bogova,1,Koren liberalnog zla u crkvenom raskolu,1,Kraj noći,1,Kraljevstvo noći,1,Kritika,10,Lavovi s Kalemegdana,1,Leonid Savin,1,Lions from Kalemegdan,1,Ljubav nestvarnih,1,Ljubiša Jovanović,1,Lobo,1,Maksimilijan Rupert Ditrih Sikorski,1,Manifesto for the Eurasian Artists Association,1,Mitovi o Hiperboreji,1,Mitska Amerika,1,Moloh,1,Momčilo Selić,2,Moskva može strpljivo da čeka rasplet s prstom na obaraču,1,Mračni oblaci nad Evropom,1,Music,1,Muzika,2,Muzika i glasovi I,1,Muzika i glasovi II,1,Mythical America,1,Myths about Hyperborea,1,na braniku Evrope,1,Na Krajini,1,Napomena,1,Napomena uz "Gozbu",1,New Antaios Journal,1,Nicholas Diak,1,Nikola Velimirović,1,Nostalgija za Tulom u doba mašina,1,Nova knjiga: Hiperborejci,1,Novi Nojev kovčeg,1,O mito de Atlântida,1,O Retorno do Mito,1,O Skitima,1,O tradiciji,1,O tradiciji drugi deo,1,Oblivion and Discourse of Being,1,Odin,2,Onostrana Indija,1,Open Revolt,1,Ovo su dveri Agarte,1,Pannonia,1,Panonija,1,Periodika,1,Planeta Titan,1,Planeta Titan / Crno Sunce,1,Poezija,5,Polish,1,Posle Gutenberga,1,Poslednja Tula,1,Poslednji vuk,1,Postapokalipsa,1,Povest o Agarti,1,Povratak mita,2,Predgovor,1,Proza,30,prvi deo,1,Questing Beast,1,Raspad Ukrajine (Rusije),1,Rat za kraj sveta,1,Razgovor s učenim lamom,1,Rim i Kartagina,1,Ruski prelazak Rubikona ili rađanje novog sveta,1,Russian,5,SAD su teroristička država,1,Sailing To Itaca,1,Sakralna istorija,1,Simboli Hiperboreje,1,Slowakian,1,Spanish,5,Šta će se narednih dana i meseci dešavati u Ukrajini,1,Stevan Bošnjak,1,Stoleće titana,1,Strategija anakonde i američki globalni haos,1,Sveta tajna rata,1,Tamno bratstvo,1,Tehnokratija,1,The Different Ways,1,The East and the West,1,The Fourth Political Theory,1,The Fourth Political Theory: Serbian vision,1,The multipolar world,1,The Return of Myth,1,Three chronicles (One dream / Odin / Achilles),1,Through the Door of History,1,TSIDMZ,3,TSIDMZ – Ungern von Sternberg Khan,1,Turkish revolution. An interview with Boris Nad,1,U danima kuge,1,U zemljama besmrtnika,1,Ukleti brod,1,Ukrajina je u ratu,1,Uranska tradicija,1,Varvarska Skitija,1,Vavilon,1,Vavilonska kula,1,Video,2,Vuk,1,War Song,1,We are Witnessing a Deep Crisis in the Model that is Offered by the EU and USA,1,We must drive out the merchants from the temple,1,Wild Hunt,1,Wolf,1,Zaborav i govor bića,1,Zamak,1,Zamak Grala,1,Završna bitka,1,Zlatno runo,1,Zmajeve kosti,1,Η επιστροφή του Μύθου,1,Америка,1,Возвращение мифа,1,Война для конца мира,1,Интервью,2,
ltr
item
ARKTOGEJA: Kraj noći, Boris Nad
Kraj noći, Boris Nad
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiOkRmId8p5qCvfQgp8Me9Cl91H5pQmE7wuhyphenhyphen2uGlkmllq33zXVccAfC3RuwOibPuWBbJKrbHglhfPu472zyzwV_nPLdvHh31il_2jhUOFKe82H60pA-BtLmJCuiJIs-Q1SSQ6h0OOAjMU/s320/nemi+bogovi.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiOkRmId8p5qCvfQgp8Me9Cl91H5pQmE7wuhyphenhyphen2uGlkmllq33zXVccAfC3RuwOibPuWBbJKrbHglhfPu472zyzwV_nPLdvHh31il_2jhUOFKe82H60pA-BtLmJCuiJIs-Q1SSQ6h0OOAjMU/s72-c/nemi+bogovi.jpg
ARKTOGEJA
https://arktogeja.blogspot.com/2013/05/kraj-noci-boris-nad.html
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/2013/05/kraj-noci-boris-nad.html
true
3991172695466286618
UTF-8
Svi postovi su učitani Nije pronađen nijedan post VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna Strane POSTOVI Vidi sve Preporučeni sadržaji OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI POSTOVI Nije pronađen nijedan post koji odgovara vašem upitu Vrati nazad Nedelja Ponedeljak Utorak Sreda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Januar Februar Mart April Maj Juni Juli Avgust Septembar Oktobar Novembar Decembar Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Avg Sep Okt Nov Dec upravo sada 1 minut ranije $$1$$ minuta ranije 1 sat ranije $$1$$ sata/sati ranije Juče $$1$$ rana ranije $$1$$ sedmica ranije više od 5 sedmica ranije Pratioci Prati THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy