ARHIJA I ANARHIJA
Po opštem pravilu, političke doktrine
i ideologije našeg vremena predstavljaju samo izobličene, te uveliko ili u
potpunosti sekularizovane, oblike drevnih sakralnih koncepata i ideja. One su
njihov dalek, degenerisan i pozni odjek, lišen svoje sakralne suštine. Ali čak
i u takvom vidu, često deformisane do neprepoznatljivosti, one još čuvaju svoj
originalni arhetipski sadržaj, zajednički za iznenađujuće velik broj ljudi.
I dela savremene umetnosti neretko čuvaju
sadržaje i značenja kojih nije svesna, ne samo njihova
publika, već ni njihovi profesionalni tumači – kritičari, a često ni sami
autori. (Štaviše, upravo tendencija umetničke kritike da svoj domen unapred
ograniči na polje estetskog diskvalifikuje je iz svih sličnih pokušaja
tumačenja umetničkog dela.) Ruski istraživač Meletinski govori o „procesu remitologizacije“ (nasuprot
„demitologizaciji“ epohe iluminizma i pozitivizma) kojoj je izložena kultura XX veka.
Evociranje drevnih mitskih sadržaja upravo je jedno od najkarakterističnijih
obeležja „istorijskih avangardi“. Pojava simbola Androgina u delima Marsela
Dišana i nadrealista (ali ne samo njih) predstavlja tipičan primer za to. U
stvari, kako primećuje Dragoš Kalajić u svojoj Mapi (anti)utopija: „čitav
niz dela istorijskih avangardi, od dadizma preko apstraktne umetnosti, sve do
suprematizma, nije drugo do `estetski` niz oblika ili manifestacija principa i
simbola kompleksa htonskih tradicija...“
Drugim rečima, avangarde nisu usmerene
ka razaranju tradicije uopšte. Predmet njihovog neprijateljstva je samo jedna
određena tradicija, kao što su istorijske avangarde, pa i pretežan deo moderne
(i postmoderne) umetnosti XX veka, samo afirmacija i nastavak
jedne druge, isto tako jasne i definisane tradicije.
U tom smislu, upravo jedno delo
Marsela Dišana ima paradigmatičan značaj. Reč je o „transformaciji“ Leonardove
Mona Lize, kojoj je pomenuti umetnik docrtao bradu i brkove. Po opštem
uverenju, tako „transformisano“ klasično delo izraz je poruge klasičnoj
umetnosti, u znaku poricanja i totalnog raskida s prošlošću i tradicijom.
Istina je da tako promenjena Leonardova slika ustvari predstavlja simbol
Androgina (motiv koji je, uostalom, opsesivno prisutan u radovima Dišana).
Simbol Androgina pripada jednoj tradiciji vrednosti i ideja: umetnik svojim
radom ne ironiše niti negira, već upravo afirmiše vrednosti matrijarhalne
kulture, nasuprot patrijarhalnoj, dovodeći motiv androginosti, već naznačen i
skriveno prisutan u Leonardovoj slici, do svog poslednjeg i krajnjeg izraza.
Nebo i Zemlja
Uopšte, zasluga umetnosti XX veka je
upravo taj radikalni, ekstremni izraz kojim su predstavljeni drevni arhetipski
sadržaji, na manje ili više prikriven način prisutni tokom čitave istorije umetnosti
i kulture; oni su ovde možda lišeni svoje sakralne dimenzije i suštine, ali su
zato dati u krajnjoj i ogoljenoj formi, formi koja ne dopušta lutanja,
dvosmislenosti ni pogrešna tumačenja.
Već pomenuta Mapa (anti)utopija Dragoša Kalajića predstavlja jedinstven pokušaj
da se, tragom sadržaja umetničkih dela XX veka, sačini „jedna morfologija
kulture“ koja otkriva paralelno postojanje, ne jedne već dve tradicije, i ne
jednog već dva sveta vrednosti, dve različite i protivurečne kulture i, konačno,
dva različita tipa čoveka. To je suprotnost uranskog
i htonskog. Ona se proteže kroz sve
istorijske periode i seže duboko u praistoriju. Ta dva principa predstavljaju
osnovne principe na kojima se grade civilizacije i kulture, i
iz kojih se, kao posledica, izvodi „horizontalni“ razvoj i primena na bilo koju
drugostepenu modalnost.
Iz toga takođe proizilazi i da postoje
dve različite i nepomirljive forme mentis, dve psiho-ideologije ili mentaliteta, koje se javljaju kroz sva
vremena, uključujući i ono koje nazivamo „(post)modernim“ a između kojih nikakav
kompromis nije moguć jer ne postoji mogućnost sinteze koja bi prevladala ovaj
temeljni dualizam. Doduše, one se kroz istoriju veoma retko javljaju u svom
čistom obliku: uranska kultura pokazuje stalnu „tendenciju“ kontaminacije
elementima htonskog, što je posledica strategije subverzije i mimikrije
nosilaca „htonske kulture“. Njihov odnos je, dakle, odnos stalne, premda često
prikrivene, međusobne borbe. Njihovo stvarno ishodiše nije sfera kulture već
sfera duhovnog, i sve različite forme u kojima se oni ispoljavaju samo su
drugostepeni izraz osnovnog dualizma koji je zaista metafizičkog porekla. Ali,
mnogo je lakše dokazati njihovo postojanje, osvetljavajući komplekse vrednosti,
verovanja i ideja, nego ukazati na njihova istorijska ishodišta. Ona se gube u
tami vremena. Nisu dostupna naučnim optikama ali je, u oba slučaja, savršeno
izvesno njihovo postojanje.
Kalajićev pokušaj je, koliko je nama
poznato, jedinstven, premda on ima svoje prethodnike, od kojih ćemo se kratko
zadržati na koncepcijama Johana Jakoba Bahofena i Rene Genona.
U delu Matrijarhat, koje ima kapitalan značaj, Bahofen, istražujući mit,
dolazi do zaključka o postojanju dva različita tipa društva. Prvo i, po ovom
autoru, starije, jeste matrijarhat, drugo, istorijski „mlađe“, budući da ga ono
smenjuje, jeste patrijarhat. I jedno i drugo proističu iz religijskih
koncepcija. Matrijarhat, njegovi uređeni običaji i sistem vrednosti, počivaju
na „materiji“, „Zemlji“: čovek matrijarhata „pripada
materiji i religiji koja poznaje samo život tela, te je zato ona melaholična i
očajna pred večnim iščezavanjem svega što je rođeno. Prolaznost materijalnog
života i matrijarhat su međuzavisne ideje.“ Drugi pol tog očajanja je
ekstatično predavanje principu beskrajne promene, metamorfoza i mena svega
postojećeg: čovek matrijarhata (ili htonski čovek, u terminima D. Kalajića),
nastoji da se saobrazi struji vremena i zakonima beskrajne promenjivosti koji
vladaju u čitavoj prirodi, videći svaki pokušaj opiranja njima kao akt
samovolje, bezakonja i nasilja.
Ali poslednji cilj htonskog čoveka je
reintegracija ka Prvobitnom Jedinstvu, odnosno ka prvobitnom Haosu, koji
prethodi svemu stvorenom: jer, samo parcijalno umire, Jedinstveno je večno.
Obrazac toga je dionizijski ritual, „komadanje raskomadanog“, kao „negacija
negacije“, koja poništava „mnoštvenost
bića“ i sve diferencirano vraća iskonskom i prvobitnom, dakle idealnom,
stanju ne-diferenciranosti. Iz ovih osnovnih pretpostavki, kao posledica,
proishodi sve ostalo, čak i pravni principi uređenja matrijarhalnog društva,
koje privileguje ženski princip (ne muški), Majku nasuprot Ocu. Kultovi
matrijarhata (koji ne poznaje muška božanstva) su kultovi Velike Boginje, ili Velike
Majke, koja daruje život, ali ga isto tako nemilosrdno i uzima (čime se
ostvaruje željeni povratak u idealno Jedinstvo). Matrijarhat teži ka
nivelaciji, (ne hijerarhiji ni čvrstom poretku), jer su u životu i pred smrću
„svi ljudi isti“ i braća, sinovi i deca iste majke. Kritski bog Tešub nema Oca
već samo majku: mokru zemlju, u kojoj se nalazi i njegov grob.
Predeli Svetlosti i predeli tame
Patrijarhat počiva na sasvim
drugačijim pretpostavkama i idealima: on, po rečima Bahofena, „upućuje na superpersonalni život, koji
pripada Predelima svetlosti“. Upravo je simbolizam svetlosti ovde od
najvećeg značaja jer vidljiva svetlost upućuje na više, uistinu metafizičko
značenje: ona je takođe i simbol nevidljivog, koje je iznad svega Stvorenog, iznad
Tvarnog sveta. Po rečima Imperatora Julijana: „Sunce koje vidimo našim očima samo je slika inteligibilnog Sunca koje
ne vidimo očima“ (Imperator Julijan: Protiv
Galilejaca). A u Chandogya-upanisad
(III, 13, 7) kaže se: „Svetlost koja
blista s one strane neba, s one strane svega, u najvišim svetovima, iza kojih
nema viših, u stvari je svetlost koja blista u čoveku“.
Svetlost se širi zrakasto, radijalno,
a to je i način na koji se odvija Stvaranje, način kojim se uvodi Red unutar
prvobitnog Haosa. Ona je simbol samog Stvaranja. I kao što suprotnost Redu nije
neki drugi, pozitivan princip, već puki nedostatak Reda, njegova prosta
negacija, suprotnost svetlosti je tama, koja je puko odsustvo svetlosti.
Ali svetlost, koja je trajna i nepromenljiva,
pripada sasvim drugom poretku od onog beskrajnih metamorfoza svega postojećeg:
ona upućuje na svet Večnosti, Nepromenljivosti i Reda, nasuprot haosu htonskog.
Identičnost „svetlosti koja blista s one
strane neba“ i „one koja blista u
grudima čoveka“, ukazuje na identičnost subjektivnog (čovek) i objektivnog
pola stvarnosti (Bog), ljudskog i božanskog. Patrijarhalni čovek odbacuje krug
nužnosti, krug neprestanog nastajanja i nestajanja, zarad onog što je iznad
toga – zarad onog što je večno. Nasuprot njemu je htonski čovek koji nastaje iz
(zemaljskog) praha u koga će se opet vratiti; on ne blista jer je odlika zemlje
upravo neprovidnost, mutnost.
Gde se, međutim, nalaze prava
istorijska ishodišta dva oprečna svetonazora? Patrijarhalnu kulturu i religije
u Evropu donose Indoevropljani a put njihovih migracija i osvajanja je put
kojim se u staroj, matrijarhalnoj Evropi, šire vrednosti patrijarhalne kulture.
Postepeno patrijarhat odnosi pobedu ali je ova borba i neizvesna i dugotrajna.
Bahofen govori o smeni dva osnovna društvena uređenja, pri čemu patrijarhat
smenjuje matrijarhat i hronološki mu usleđuje. Ustvari, ova borba nikad i nije
završena, niti može biti završena. Širom evroazijskog kontinenta, stvaraju se,
ne čisto patrijarhalna, već u manjoj ili većoj meri mešovita društva, koja
istovremeno sadrže elemente i jednog i drugog, premda u njima patrijarhalne
institucije postaju dominantne. Pobeda patrijarhata je ipak samo nestalna i
privremena. Ona nikad i ne može biti potpuna, jer ideje matrijarhata počivaju
na drugačijem tipu čoveka i sasvim karakterističnoj psihologiji. Istorijski
posmatrano, patrijarhalne institucije vremenom slabe, u patrijarhalni poredak
prodiru tuđi elementi, sve do tačke kad, kao u našem vremenu, više ne može biti
reči o patrijarhalnom poretku u njegovom pravom i izvornom smislu. Principi
matrijarhata ne samo što čitavo vreme nastavljaju da postoje, već matrijarhat,
od momenta pobede patrijarhalnog principa, počinje sa borbom protiv drugačijeg
i različitog sveta vrednosti, sve do željenog revanša i ponovne realizacije
sopstvenog ideala. Tzv. „moderno doba“ je kruna tog procesa dugog hiljadama
godina.
Patrijarhalne vrednosti su, kako smo
već rekli, eminentno indoevropske vrednosti. Njihove izraze nalazimo svuda tamo
gde se pojavljuju indoevropske kulture i njihovi nosioci, u svim spomenicima
duhovnosti, u religiji, kao i u samim društvenim institucijama (i izvorno nigde
drugde sem u indoevropskim kulturama. Tamo gde se eminentno patrijarhalni
sadržaji ipak pojavljuju u drugim i udaljenim kulturama možemo da pomišljamo na
posredovane uticaje indoevropske tradicije).
Radost i melanholija
Upravo u indoevropskoj (polarnoj,
hiperborejskoj) tradiciji francuski ezoteričar i metafizičar Rene Genon hteo je
da vidi Primordijalnu Tradiciju, koja postoji u svim vremenima i „koja je zaista nadljudskog porekla“.
Ali u svojoj punoći ona postoji samo u prvom, Zlatnom dobu, (prvom od četiri
regresivna ciklusa vremena), potom je izložena postepenoj i sve bržoj
degradaciji. Vreme u Genonovoj koncepciji ima erozivan tok, usled čega ne
postoji evolucija, već samo involucija i degradacija, neumitno i nezaustavljivo
otpadanje od Principa. Njemu je izložen čovek ali i sve stvoreno – sve do kraja
poslednjeg doba, u kome upravo živimo. Kraj četvrtog doba ujedno je i početak
novog ciklusa vremena, novog Zlatnog doba, kada će se i sama Prvobitna
Tradicija iznova pojaviti u svom integralnom obliku.
Genonovo delo je upravo pokušaj da se
razbijeni delovi i parčad te nekad jedinstvene Tradicije – rasuti u mitovima,
verovanjima, religijskim i metafizičkim sistemima te tradicijama različitih i
raznorodnih naroda – iznova okupe i spoje u svojoj celovitosti, u smislu
drevnog principa: „širiti svetlost i okupljati rasuto“.
Nažalost, možemo se samo složiti sa
zaključkom Kalajića: Genonov pokušaj obnavljanja Primordijalne Tradicije u
sušitini ostaje neubedljiv. Jer, ne samo što „Genonovoj mapi `Primordijalne Tradicije` nedostaju mnogi bitni
spomenici indoevropskog kontinenta duhovnosti“, već je i „njegova vizija `Primordijalne Tradicije`
bliža nekoj modernoj rekonstrukciji nego metafizičkoj stvarnosti“. Tako
Genon sasvim proizvoljno u korpus tradicije uvrštava gnozu operativne
masonerije, koja je često samo sinkretički skup raznorodnih pa i nespojivih
elemenata najrazličitijih tradicija, što rezultira bolnim a najčešće i
nesavladivim protivurečnostima u njegovom delu. Zato je konačni ishod Genonovog
traganja samo „spekulativni proizvod koji
odražava zalaske sunca duhovnih energija na poprištima nekad velikih duhovnih
borbi, gde su ostale samo ruševine ruševina“ (Dragoš Kalajić: Uvod u delo Rene Genona). Na tim
„poprištima“ nekad je vladala radost a trijumfovala duhovna virilnost; u
Genonovom pokušaju rehabilitacije tradicije vlada beznadežna melanholija jer je
taj pokušaj uspeo da okupi samo „ruševine“, ili „ruševine ruševina“, obasjane
„lunarnom“ svetlošću a ne svetlošću sunca koja je svetlost samog solarnog
principa reda.
Ipak, neuspeh, ili samo polovični
uspeh tog traganja, po našem mišljenju, ne dovodi u pitanje osnovanost same
Genonove intuicije o postojanju „Primordijalne tradicije“. Uostalom, prema
tradicionalističkoj doktrini, ona i može biti obnovljena u svom integralnom
obliku jedino po okončanju „gvozdenog doba“. Ali, u terminima dualizma uranskog
i htonskog, Genonova „rekonstrukcija“ odaje visok stepen zagađenja uranskih sadržaja htonskim, sve do gubitka same suštine: duhovne virilinosti. To je
posledica Genonovog nastojanja da sve razlike i dualizme, sasvim proizvoljno i
arbitrarno, svede na istu osnovu i isto ishodište, često i po cenu
iskrivljavanja pa i falsifikovanja njihovog izvornog značenja i smisla.
Poredak i anarhija
Jasno je da ta „greška“ proističe iz
pretpostavke postojanja jedne i
jedinstvene Tradicije, zajedničke čitavom
čovečanstvu (premda Genon neprekidno sugeriše njeno hiperborejsko poreklo).
Rezultat je jedna u biti statična i beživotna „konstrukcija“, koja potire i
poriče svaki dualizam Inače, upravo
Genonova „Primordijalna tradicija“ sadrži brojne elemente i tragove učenja
koja, svojom nesvodivošću na indoevropske obrasce, svedoče o postojanju bar još
jednog, „antipodnog centra ili principa
razvoja kultura i civilizacija“ (D. Kalajić). Činjenica da mi ne možemo
pobliže odrediti njegovo ishodiše, ni geografski ni hronološki, ne opovrgava
njegovo postojanje. Ali, kulture i civilizacije koje određujemo kao htonske
obrazuju se i gravitiraju ka jugu evroazijskog kontinenta, kao ishodište
uranske duhovnosti možemo označiti isključivo krajnji sever istog kontinenta.
Istorijski posmatrano, ne postoje
civilizacije koje možemo označiti kao čisto uranske – postoje jedino duhovni
spomenici, duhovne manifestacije čisto uranskog, patrijarhalnog principa. Sve poznate kulture i civilizacije
predstavljaju primere „koegzistencije“, mešanja, u većoj ili manjoj meri, ali
najčešće otvorene borbe ova dva nesvodiva principa. Sfere duhovnog, te oblasti
umetnosti i kulture takođe su poprišta njihove beskompromisne borbe. Ako se
institucije patrijarhalnog društva postepeno ruše pod udarima revanša
matrijarhata, iz tog bi ipak bilo pogrešno zaključiti da se i same
manifestacije uranskog principa vremenom gase ili pojavljuju u manje čistim
formama.
Uranski princip Reda, koji ovde
shvatamo kao metafizički i nadistorijski princip, sadržan je u samom Stvaranju,
u Delu Tvorca. Nasuprot njemu je princip haosa, anarhije, ne-reda, koji ima za
posledicu stalni porast entropije, koja je negacija Božjeg dela, negacija
principa Reda, inherentnog Kosmosu. Opstajanje sveta zahteva neprekidno
obuzdavanje sila haosa. Analogiju tome možemo naći u biološkom svetu, u kome
opstaju veoma složene organske strukture, čije je postojanje upravo sam život,
a čije nestajanje, prelazak iz stanja Reda u stanje ne-reda, označava smrt biološkog
organizma. Ruski mislilac Konstantin Leontjev (u delu Vizantizam i slovenstvo), istu ideju produžava na društveni plan,
uočavajući da gubitak složenosti društvenih struktura, njihovo uprošćavanje,
koje neminovno vodi ka anarhiji i entropiji, zaista dovodi do smrti država i
civilizacija.
Istu ideju je moguće proširiti na
čitav Kosmos, celokupnu Vasionu, koja takođe predstavlja izuzetno složenu i
živu strukturu. Sama koncepcija je dualistička, budući da počiva na neprestanoj
borbi i suprotstavljenosti dva principa,
i na ravnoteži sila: prevladavanje bilo kog principa u potpunosti, nije samo
nepoželjno, već i nemoguće: nemoguće, pre kraja vremena i sveta. Ovde se sasvim
potvrđuje Gibsov zakon entropije: „U
Gibsovom svemiru, najmanje verovatan je red, a najviše haos. Ali dok svemir
teži da se rastoči, postoje delimično ostrva, čiji je cilj suprotan opštem
cilju svemira, i gde se javlja ograničena i privremena težnja ka povećanju
organizovanosti. Život nalazi svoj dom na jednom ovakvom ostrvu.“ (Norbert
Viner, Kibernetika i društvo).
Haos je prema svim kosmogonijama
primordijalan, čin Stvaranja je unošenje Reda u prvobitni ne-red. To su tri
koraka Višnua, koji „odmerava granice i
Neba
i Zemlje“. Stvaranje ima za posledicu nastanak ostrva
Reda sred i dalje postojećeg haosa, Reda koji ima tendenciju da se širi, i
haosa, koji ima tendenciju da poništi Red, vraćajući svet u prvobitno stanje
nediferenciranosti. Tako počinje velika kosmička drama, borba čije je poprište
celokupni Univerzum pa i sam čovek i koja ni na koji način ne može da se
okonča.
Red koji ima za posledicu hijerarhiju
i strukturu je životvoran, stanje haosa analogno je smrti. Ali potpuna pobeda
principa Reda imala bi takođe za posledicu okončanje svakog pokreta, kraj borbe
i kraj istorije. Njegov potpuni trijumf vodio bi u konačnom istom ishodu kao i
pobeda haosa nad redom. Stoga uranska duhovnost podržava dualizam: cilj
uranskog čoveka nije ni pobeda ni mir već upravo sama borba.
Čovek i ovde zadržava svoju slobodu: on
može da se prikloni bilo jednom, bilo drugom principu. Princip Reda, slično
principu Svetlosti, jedan je od načina na koji se kroz stvoreno iskazuje
princip Svetog. Istorija je takođe
poprište ovog dualizma koji je apsolutan, jer se ne može okončati kompromisom
kao ni potpunom pobedom bilo uranskog bilo htonskog principa.
Taj dualizam se prenosi na najviše
razine, i kao što postoji Svetlost koja je iznad svega stvorenog i vidljivog,
postoji i Tama iznad tvarnog sveta. Ne postoji mogućnost njihovog pomirenja,
sinteze ni jedinstva suprotnosti: ovaj dualizam se proteže kroz sve nivoe
postojećeg.
Istina, sakralizovan može biti ne samo
princip Reda već i princip Haosa, ali upravo to je domen duhovnosti koju
označavamo kao htonsku.
Utopija i antiutopija
Kroz istoriju, dualizam uranskog i
htonskog poprima vid dualizma matrijarhalnog i patrijarhalnog principa. Idealu
patrijarhalnog poretka najviše se približavaju indoevropske zajednice, klasične
civilizacije Grčke i Rima već predstavljaju mešoviti tip društva u kome još
uvek dominiraju patrijarhalni sadržaji. Hrišćanstvo je eminentno htonski pokret
i religija (praznik Vaskrsa je ustvari ritual plodnosti, sakralizacija
plodnosti, što je u potpunosti strano uranskoj duhovnosti), ali zreli Srednji
vek donosi svojevrsno „ispravljanje“ hrišćanstva u pravcu patrijarhalnih
vrednosti, koje ipak nije uspelo da opovrgne duboko htonske korene ove
religije. Kraj Srednjeg veka, s pojavom hilijazma i milenarizma, te početak
renesanse, označavaju početak velikog povratka matrijarhalnih vrednosti čiju
kulminaciju predstavlja upravo moderno doba. Ono zato živi u znaku utopija,
koje inkarniraju iskonske sadržaje htonske psihe i njenih arhetipova. Utopija,
čije je odredište „nigde“, oličava stalnu potrebu htonskog čoveka za
metamorfozom, za promenom, koja je, po samoj definiciji, beskrajan „proces“.
Uranski čovek nema potrebu za stalnom menom, za beskrajnim nastajanjem, budući
da on nije nešto što beskrajno nastaje i menja se, jer jeste. On ima jedino obavezu da, uprkos spoljašnjim okolnostima,
manifestuje sopstvene unutrašnje sadržaje, koji su principi svetlosti i reda.
On ima i obavezu borbe za sopstvene vrednosti, uprkos okolnostima, koje su
principijelno nepovoljne (i teže daljem pogoršavanju), ne pitajući se za njen
ishod. Njegov cilj, ukratko, nije da pobedi u toj borbi, jer je u njoj pobeda
nemoguća, već jedino da održava borbu koja ne može da evoluira jer je sama sebi
cilj.
U toj borbi, uranski čovek, bar od
početka epohe hrišćanstva, nije podržan nikakvim institucijama; on je oslonjen
isključivo na sebe samog. Razbijanjem porodice i njenog ekonomskog osnova tokom
procesa industrijalizacije, (odnosno deruralizacije), on je bačen u same
čeljusti modernog Levijatana, u urbane metropole, (kojim mnogo bolje odgovara
ime nekropola), lišen i samog ogledala Reda, kakvo je pre predstavljala
priroda, Stvoreni svet, (koji je delo samog Tvorca), u funkciji ogledala onog
reda koji je unutrašnji sadržaj samog uranskog čoveka.
Lišen potpora, spoljašnjih uporišta i
društvenih institucija, stojeći sam nasuprot ljudi htonskih masa, koji su samo
svojim spoljašnjim obličjem ljudi, uranski čovek se sada manifestuje u
ekstremno čistoj formi, jer je za manifestaciju svetlosti neophodan upravo
uslov okolnog mraka. Htonski čovek se izražava putem utopije čiji su sadržaji
uvek „novi“ i beskrajno promenljivi; ali njihovi sadržaji se realizuju kroz
istoriju (doduše, u sasvim različitom duhu od onog u kome su bile
zamišljene: realizuju se njihovi skriveni sadržaji), bitno doprinoseći
pogoršanju položaja uranskog čoveka, pa i čoveka uopšte, sve do tačke beznađa.
Tokom XX veka,
uranski čovek se izražava u jednoj umetničkoj formi čije je ime „antiutopija“
(koju nije moguće identifikovati sa negativnim utopijama, poput Hakslijeve ili
Orvelove, koje ne izlaze van okvira vrednosti i horizonata htonske psihologije
i forma mentis: domet njihove kritike utopije je
zato krajnje skučen i ograničen, u znaku pokušaja da se realizovanje utopije
zaustavi na izvesnoj, „srednjoj“ tački, na pouzdanoj udaljenosti od tačke
katastrofe. Otuda su uranskom čoveku daleko bliže utopije od „negativnih
utopija“, sa svojim pozivom svakom, pa i htonskom čoveku, da ide do samog kraja
svojih mogućnosti.)
Kroz antiutopije se iskazuju eminentno
uranske vrednosti, izoštrene do krajnosti, premda prividno na sebe preuzimaju
jednu htonsku formu, formu utopije. Ali njena jedina uloga je ona vijatorna:
uranski čovek se prividno usmerava ka utopijskoj budućnosti (opsesija budućim
odlikuje upravo htonsku psihologiju), samo zato da bi sopstvene vrednosti
izoštrio u sadašnjosti, na fonu pretpostavljene budućnosti koja je nužno gora
od svakog danas i ovde. Silom tog
kontrasta - odvajanjem od ionako loših uslova na koje je moderni čovek već
navikao, ka još gorim - uranske vrednosti usamljenog čoveka naspurot htonskom
demosu blistaju, kao što plamen jedne jedine sveće obasjava mrklu noć.
Treba primetiti da je uranski princip
u naše vreme već sveden na prostor grudi njenih poslednjih i osamljenih, i sve
osamljenijih, branilaca. To je odnos male i sa svih strana opkoljene elite,
unutar utvrđenih mesta, koje okružuje galama demosa i kojoj preti uništenje. Tu
situaciju maestralno opisuju romani Ernsta Jingera: Heliopolis, Na mermernim
liticama, te Miloša Crnjanskog: Roman
o Londonu, Kod Hiperborejaca.
Ali, kako beleži Jinger u svom
pariskom dnevniku, (koji je vodio u okupiranom Parizu 42` i 43` godine, kao
oficir nemačkih okupacionih trupa), ona počiva na posve realnom iskustvu, u
konkretnom vremenu i prostoru, premda „takve
situacije imaju i stranu koja je iznad vremena. Ovde, to je strana
Prokonzulova, na kojoj je već bio Pilat. Sa strašnom jarošću demos traži od
njega krv nevinog i kliče ubicama. A iz daljine preti grom imperatora kome se
ukazuju božanske počasti. Tada je teško očuvati dostojanstvo...“ (Ernst
Jinger: Pariski dnevnici).
U oba slučaja, reč je o vrhunskim
piscima antiutopija, u smislu Kalajićevog određenja, pored Hermana Hesea (Igra staklenih perli), D`Ormesona (Slava imperije), Ričarda Baha (Galeb Džonatan Livingston), Alevija (Istorija četiri godine)...
Ideja Centra u doba katastrofe
Linija razgraničenja koja deli utopije
od antiutopija je linija koja odvaja polarne suprotnosti: svetlost od tame, red
od nereda, nebo od zemlje i dobro od zla („dobro“ i „zlo“, međutim, ovde treba
razumeti samo krajnje uslovno, jer ono što je za uranskog čoveka „dobro“, za
htonskog predstavlja apsolutno zlo, i obrnuto. Uz jednu razliku: budući da je
za uranskog čoveka „dobro sve što istrajava u svojoj biti“, za njega je čak i
htonski čovek „dobro“, sve dok istrajava u onom što jeste). Zato su i „granični
belezi“ koji odvajaju svetove utopije od sveta antiutopije belezi koje
označavaju nepremostive, upravo ambisalne razlike i dihotomije. Te granice nije
moguće niti poželjno prelaziti, savladati ni prevazići.
Linija razvoja utopija otkriva
postupnu ali sve bržu degradaciju htonskog čoveka, ka sve nižim stepenima bića,
do nečeg što više ne može biti ni nazvano bićem: ta linija degradacije je
parabola, koja vodi ka liniji tla a zatim i još niže od nje. Nasuprot tome,
kroz svet antiutopija manifestuje se „integralni čovek“, čiji je ideal stvoren
po najvišim uzorima tradicije. To je tip uranskog čoveka sposobnog da
podjednako objedinjuje i puteve akcije i puteve kontemplacije, koji idealno
odgovara uslovima „poslednjih vremena“ ili uslovima doba katastrofe. Ali ovde
nije moguće govoriti o razvoju već samo o posebnoj manifestaciji jednog i
jedinstvenog ljudskog tipa, koji postoji kroz sva vremena a čija je deviza: „ne: biti bez greha, već: biti Bog. To je cilj.“ (Plotin: Eneade).
Svetovi utopija, odnosno „vrednosti“
htonskog čoveka, nemaju Centar; njegov položaj je, po definiciji,
„eks-centričan“, njegov život je „egzistencija“, doslovno: „izvan biti“.
Nasuprot tome, uranska tradicija poseduje svoj (meta)istorijski i
(meta)geografski Centar: to je Severni Pol, Hiperboreja. Činjenica da je on
danas ugašen, da ne postoji (da ne postoji u pojavnom svetu), još ne znači i da
je uranski čovek u modernom dobu zaista lišen Centra.
Ali taj Centar ne može biti Agarta
misli Rene Genona, jer je ideja materijalne bezbednosti Centra, skrivenog ispod površine zemlje,
protivna uranskoj tradiciji, kao što to više ne može biti nijedna insitucija
„spoljašnjeg sveta“ ni bilo koje „tajno društvo“.
U ruševinama sveta patrijarhalnih
institucija, u potpunom slomu svih struktura tradicionalne i patrijarhalne
zajednice, uranski čovek spoznaje svoju suštinsku usamljenost. Ali upravo u
noći te usamljenosti jasnije se otkriva njegov jedini istinski centar a to, u najdubljoj
noći ljudskog, može
biti samo ona „svetlost koja blista s one strane neba, s one strane svega, u najvišim
svetovima, iza kojih nema viših“.
I to je
upravo ista ona „svetlost koja blista u
čoveku“.
Boris Nad
KOMENTARI