Eshatološke drame i tajne istine „Sedam kula satane“, Filip Rogović

PODELI/ODŠTAMPAJ:



Prvi naslov u opusu esejiste i pripovedača Borisa Nada (1966.) jeste izbor (geo)političkih ogleda pod naslovom „Vreme imperija“, objavljen 2002. godine. Nakon njega usledili su, između ostalog, i kratki fantastični roman Gozba pobednika (Žagor, 2005.), zbirka kratkih proza „Nemi bogovi“ (Žagor, 2008.), esejističke knjige „Povratak mita“ (Niški kulturni centar, 2010.) i „Ka postistoriji sveta“ (MIR Publishing, 2013.), a ove godine, u samostalnom izdanju, ispod štamparske prese izašla je i druga njegova zbirka priča, pod naslovom „Sedam kula Satane“, koja nesumnjivo potvrđuje da je reč o autoru vrednom pažnje i čitalačkog vremena, možda čak i nepravedno zapostavljenom. 

Uvid u njegove ranije radove otkriva mislioca koji se napaja na izvorima tradicionalističkog pogleda na svet – ne u nekom prizemnom i banalizovanom, desničarsko obojenom ideološkom vidu, već u daleko širem, dalekosežnijem osećaju sveta, i čovekove uloge i sudbine u njemu. Oslanjajući se, u osnovi, na radove teoretičara i ezoteričara kao što su Julius Evola, Rene Genon i Dragoš Kalajić, Nad prihvata i razvija uverenje da čovečanstvo nije na putu progresa i evolucije, već na silaznom putu, putu regresa i involucije, da se udaljava od svog izvornog i iskonskog, idealnog oblika, i od svog „duhovnog centra“, i da je, najzad, moderno doba, čiji smo žitelji, upravo neminovni vrhunac degradacije, „doba potpunog gubitka centra“, koji će čovekov pad dovesti do neminovnog kraja, i tako omogućiti otpočinjanje novog vremenskog i istorijskog ciklusa…

Ovakvo, ukratko i uprošćeno izloženo misaono usmerenje, provejava i fantastičnim pričama u „Sedam kula Satane“. Mada nevelika po obimu (svega 134 stranice krupnog fonta), ova knjiga nas vodi od saznanja o najdrevnijim oblicima čoveka i civilizacije, ili bolje: proto-čoveka i proto-civilizacije, do savremenog doba – a poprišta događaja opisanih u njoj rasejana su maltene po celoj planeti – od Afrike, preko Himalaja, do Indije i Evrope. Posredi je, naime, fantastika u borhesovskom ključu – pripovedanje koje teži sažetosti, i u kojem se autor pri obradi fantastičnih motiva prvenstveno oslanja na erudiciju, na mitološke, istorijske i ezoterijske izvore i metafizičke koncepcije i traganja – pre nego na konvencije žanr(ov)a, lirski naboj, literarni eksperiment, ili nešto četvrto. Uz to je bitno istaći i da se Borisove priče ne iscrpljuju na intelektualnom nivou, već da su dileme kojima se bave duboko internalizovane, postavši piščevim opsesivnim temama, što, uz lepotu svedenog, preciznog i efektnog jezika, i uglavnom veštog pripovedanja, ovu zbirku i čini najvećim delom uspešnom.

„Sedam kula Satane“, korice prvog izdanja

Nakon kratkog prologa „The questing beast“, zbirku otvara „Gog i Magog“ – upečatljiva priča o besmrtniku, koja u svojim najnadahnutijim pasusima neodoljivo priziva čarobne momente iz radova Borhesa. Sleduje onirična minijatura „Bagdad“, a za njom i najobimnija priča u zbirci – „Agarta, podzemno kraljevstvo“:

Zasnovana na budističkoj legendi o podzemnom gradu, Agarti, koji predstavlja skriveni centar duhovne moći na zemlji, i u kojem obitava Kralj Sveta, ona nas vodi u utrobu Himalaja, gde pripovedač treba da dođe do saznanja koja će mu zauvek izmeniti pogled na svet. U uvodnom delu priče, upoznajemo ga kao pojedinca lišenog dublje privržanosti bilo kojoj politici, ideologiji ili religiji, što ga i čini prijemčivim da dosegne šire i dalekosežnije istine. Gonjen skrivenim namerama, i željom da proveri autentičnost legendi koje je slušao, on se 1938. priključuje ekspediciji Himlerove organizaije Anenebre, čije su odredište Himalaji. Stigavši tamo, međutim, on ekspediciju napušta i na svoju ruku kreće u potragu za podzemnim kraljevstvom. Slede zaista upečatljivi opisi Agarte, a zatim, nažalost, i najslabiji, središnji deo priče, koji kvari celokupni utisak:

Naime, pisac u veoma dugačkom pasažu prepričava tajnu, ljudima nepoznatu i kompleksnu istoriju, koju mu je preneo stanovnik Agarte, o sukobima moćnih drevnih rasa proto-ljudi i degradaciji od Zlatnog, iskonskog doba, ka Srebrnom, Bronzanom i Gvozdenom – pripovest o ratovima koji traju vekovima, preseljeni u podzemlje, i koje čovek modernog doba ne može ni da pojmi, premda je, istovremeno, nesvesno, instrument i pijun u toj borbi. Ipak, ovaj načelno zanimljiv „istorijat“, u kojem je primetan i neskriven uticaj Lavkraftove mitologije o Drevnima, napisan je nedovoljno sugestivno, preopširno i suvoparno. Zahvaljujući tome, priča donekle gubi draž, što je velika šteta, budući da su atmosfera u uvodu, kao i pripovedačeva melanholija, rezignacija i duboka strepnja koja se u njega usadila, pošto je došao do užasavajućih skrivenih saznanja, postavljeni veoma dobro.

Od iste boljke pati i sledeća priča – „Zmajeve kosti“. Na izložbi posvećenoj dinosaurusima, pripovedač sreće simpatičnog čudaka, te odlazi sa njim na ručak, tokom kojeg ga ovaj gorljivo obasipa neobičnim teorijama o daleko prošlosti, u kojoj su postojali zmajevi, i u kojoj su ljudi posedovali veće duhovne moći, za razliku od svojih današnjih potomaka, koji su se sasvim srozali u inferiorni racionalizam i materijalizam, i postali sasvim slepi za bilo kakav širi i dublji uvid o sebi i svetu oko sebe. Jedan od osnovnih motiva njegovog govora jeste da je nafta nastala upravo – od tela zmajeva; i, uopšte, njegovi su uvidi, načelno, veoma zanimljivi, ali ih pisac ne iznosi na pripovedački dovoljno ubedljiv i živ način. Kao što se u „Agarti…“ preterano osećala potreba pisca da prepriča istorijat koji je osmislio na osnovu svojih omiljenih mitoloških i ezoterijskih izvora, tako i ovde nad pripovedanjem odnosi prevagu decidno nabrajanje teza iz tajnih učenja, sa nedovoljno upečatljivim umetničkim efektom.

Na svu sreću, slede daleko uspešnije priče, a prva među njima, „Ukleti brod“, predstavlja omaž Poovoj priči „Rukopis pronađen u boci“, i to vrlo očigledan, budući da je i otvara citat iz navedenog Poovog teksta. Među vrednosti ove priče spadaju upečatljivo opisana oluja na morskoj pučini, i brodolom, kao i vešto dočarana jezovita atmosfera na brodu na koji pripovedač potom dospeva, zatičući na njemu samo aveti mornara, koje se ponašaju kao da ga uopšte ne primećuju.


„Onostrana Indija“ govori o tajnom kraljevstvu Prezvitera Jovana u Indiji. Jedan od osnovnih motiva – ogledalo u kojem se odjednom vidi sve što se na svetu dešava i postoji, i sve što je bilo, i sve što će biti – ponovo priziva u sećanje Borhesa, i njegove priče iz zbirke „Alef“. U celini, priča ima sličnu osnovu kao i „Agarta…“, ali je zamisao, čini se, daleko veštije izvedena. Pomoću inter-tekstualnog poigravanja, pisac kroz primedbe fiktivnog priređivača na rukopis koji sačinjava glavni deo priče, vrlo efektno i katarzično iznosi viđenje da isti nije falsifikat, ukazujući da je kraljevstvo Prezvitera Jovana, zapravo, onostrano, i da je opisano kao fizički postojeće samo zato što se istine koje ono sa sobom nosi samo tako i mogu iskazati – putem jedne fantastične pripovesti.

Najzad, naslovna priča sastavljena je, najvećim delom, od pisama nepoznatog pošaljioca, u kojima se opisuje pronalazak kula Satane, koje se nalaze u Africi. Osnovna premisa zasnovana je na spisima francuskog metafizičara i ezoteričara Renea Genona koji je opisivao sedam kula palih anđela, iz kojih se vrši uticaj na svet, u cilju razaranja i degradacije svega postojećeg. Protagonista na kraju zaista i ulazi u jednu od kula, u Maroku, i katarzični opis njegovog iskustva, u kojem pokušava da iskaže neizrecivo, natopljen je dobro dočaranim dozama misticizma. „Ono što mi zovemo Zlom ima svoj neumitni hod, svoje vreme i svoj smisao:“, piše on u završnim redovima, „ljudsko srce ne može ga razumeti. Njegovo mesto i smisao utkani su u sam plan Stvaranja, Božanska Promisao bdi nad svim. Ja sam imao tu nesreću da vidim njegovo lice.“

Zbirku zatvara tekst „Antihrist“ – mešavina eseja i kratke priče (ili, možda, čak, pre dnevničkog zapisa nego priče), čija je tema, kako se iz naslova može i naslutiti, dolazak Antihrista na zemlju. Posredi je piščeva meditacija o mogućim oblicima oličenja zla, njegov doživljaj te figure hrišćanskog mita, i pokušaj da se ista prepozna i locira u savremenoj, neposrednoj stvarnosti. Sasvim prigodno za knjigu ovako širokog opsega, kroz koju od početka do kraja provejavaju eshatološka pitanja i traganja, završni pasusi posvećeni su viziji, bar trenutnog, trijumfa Antihrista – opisu njegove veličanstvene moći kojoj se klanja čitavo čovečanstvo, bez obzira na naciju i religiju, i koja obećava besmrtnost i raj na zemlji, zapravo najavljujući sve bliži i bliži Armagedon…


Filip Rogović

KOMENTARI

Name

A Rússia atravessa o Rubicão ou o Nascimento de um Novo Mundo,1,Agarta,2,Alexander Dugin,1,Almanah Književna fantastika 2015,1,America,1,Amerika,1,An interview with Boris Nad,3,Androgin,1,Annunciation of America,1,Anthem (Blood),1,Antihrist,1,Apology,1,Argonauti,1,Arhija i Anarhija,1,Aristokratski pogled na svet Borisa Nada,1,Atlantida,1,Atlantis,1,Bagdad,1,Baghdad,1,Bajke o EU fondovima su na nivou primitivnog kulta,1,Balkan,1,Battlefield,1,Being Beauteos,1,Belo ostrvo,1,Blagovest Amerike,1,Bojno polje,1,Boris Nad,162,Boris Nad: Russian Crossing of The Rubicon or the Birth of a New World,1,Call for Papers,1,City of Gods,1,City of Gods 2,1,Co stanie się na Ukrainie w najbliższych dniach i miesiącach?,1,Čuda i mimo mita,1,Dan bogova,1,Đavolje kule,1,Day of the Gods,1,Devet svetova,1,Divlji lov,1,Dragoš Kalajić,1,English,45,Esej,56,Eurasia Movement Interviews Boris Nad on Novorossiya,1,Eurasian Artists Association: The IVth Revolution!,1,European Union against Europe,1,Evroazija,1,Ezoterizam u Dantea,1,Filip Rogović,1,French,1,German,8,Gog i Magog,1,Grad bogova,1,Greek,1,Hiperborejci,2,Hoće li "Ukrajinsko proleće" da preraste u "Rusko proleće",1,Hyperboreans,1,Ideja centra,1,Imperium Ultimum,1,Interregnum,1,Interview,4,Interview with Boris Nad,1,Intervju,15,Iran,3,Islamska država je jurišni odred SAD,1,Istinska Turska pripada Evroaziji,1,Istok,1,Istok i Zapad,1,Itaka,1,Ithaca,1,Između Mora i Zemlje,1,James Porazzo,1,Jezik Indoevropljana,1,Joaquin Flores / The return of Myth,1,Knjiga,5,Komentar Nemih Bogova,1,Koren liberalnog zla u crkvenom raskolu,1,Kraj noći,1,Kraljevstvo noći,1,Kritika,10,Lavovi s Kalemegdana,1,Leonid Savin,1,Lions from Kalemegdan,1,Ljubav nestvarnih,1,Ljubiša Jovanović,1,Lobo,1,Maksimilijan Rupert Ditrih Sikorski,1,Manifesto for the Eurasian Artists Association,1,Mitovi o Hiperboreji,1,Mitska Amerika,1,Moloh,1,Momčilo Selić,2,Moskva može strpljivo da čeka rasplet s prstom na obaraču,1,Mračni oblaci nad Evropom,1,Music,1,Muzika,2,Muzika i glasovi I,1,Muzika i glasovi II,1,Mythical America,1,Myths about Hyperborea,1,na braniku Evrope,1,Na Krajini,1,Napomena,1,Napomena uz "Gozbu",1,New Antaios Journal,1,Nicholas Diak,1,Nikola Velimirović,1,Nostalgija za Tulom u doba mašina,1,Nova knjiga: Hiperborejci,1,Novi Nojev kovčeg,1,O mito de Atlântida,1,O Retorno do Mito,1,O Skitima,1,O tradiciji,1,O tradiciji drugi deo,1,Oblivion and Discourse of Being,1,Odin,2,Onostrana Indija,1,Open Revolt,1,Ovo su dveri Agarte,1,Pannonia,1,Panonija,1,Periodika,1,Planeta Titan,1,Planeta Titan / Crno Sunce,1,Poezija,5,Polish,1,Posle Gutenberga,1,Poslednja Tula,1,Poslednji vuk,1,Postapokalipsa,1,Povest o Agarti,1,Povratak mita,2,Predgovor,1,Proza,30,prvi deo,1,Questing Beast,1,Raspad Ukrajine (Rusije),1,Rat za kraj sveta,1,Razgovor s učenim lamom,1,Rim i Kartagina,1,Ruski prelazak Rubikona ili rađanje novog sveta,1,Russian,5,SAD su teroristička država,1,Sailing To Itaca,1,Sakralna istorija,1,Simboli Hiperboreje,1,Slowakian,1,Spanish,5,Šta će se narednih dana i meseci dešavati u Ukrajini,1,Stevan Bošnjak,1,Stoleće titana,1,Strategija anakonde i američki globalni haos,1,Sveta tajna rata,1,Tamno bratstvo,1,Tehnokratija,1,The Different Ways,1,The East and the West,1,The Fourth Political Theory,1,The Fourth Political Theory: Serbian vision,1,The multipolar world,1,The Return of Myth,1,Three chronicles (One dream / Odin / Achilles),1,Through the Door of History,1,TSIDMZ,3,TSIDMZ – Ungern von Sternberg Khan,1,Turkish revolution. An interview with Boris Nad,1,U danima kuge,1,U zemljama besmrtnika,1,Ukleti brod,1,Ukrajina je u ratu,1,Uranska tradicija,1,Varvarska Skitija,1,Vavilon,1,Vavilonska kula,1,Video,2,Vuk,1,War Song,1,We are Witnessing a Deep Crisis in the Model that is Offered by the EU and USA,1,We must drive out the merchants from the temple,1,Wild Hunt,1,Wolf,1,Zaborav i govor bića,1,Zamak,1,Zamak Grala,1,Završna bitka,1,Zlatno runo,1,Zmajeve kosti,1,Η επιστροφή του Μύθου,1,Америка,1,Возвращение мифа,1,Война для конца мира,1,Интервью,2,
ltr
item
ARKTOGEJA: Eshatološke drame i tajne istine „Sedam kula satane“, Filip Rogović
Eshatološke drame i tajne istine „Sedam kula satane“, Filip Rogović
https://blogger.googleusercontent.com/img/proxy/AVvXsEhYje6ZuTF6zPZEDjs200PxjLlM0UcUbqBDqSmjz5FkX1CjmUGcCRBmN1YBZ7PLoKMyVPvD3pO4Uf0ciX8ZJFmbEBT0MonSLrtpB3LnVz7fPHO2OmmEqDAU8waDT9iVwhUPXIsp8aHsHx-HHBPblNgNKOvXk28J7qNViCYX2wDqCKAnxwjnWw88TOao2Atz_9Mkwg=
ARKTOGEJA
https://arktogeja.blogspot.com/2015/08/filip-rogovic-eshatoloske-drame-i-tajne.html
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/2015/08/filip-rogovic-eshatoloske-drame-i-tajne.html
true
3991172695466286618
UTF-8
Svi postovi su učitani Nije pronađen nijedan post VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna Strane POSTOVI Vidi sve Preporučeni sadržaji OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI POSTOVI Nije pronađen nijedan post koji odgovara vašem upitu Vrati nazad Nedelja Ponedeljak Utorak Sreda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Januar Februar Mart April Maj Juni Juli Avgust Septembar Oktobar Novembar Decembar Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Avg Sep Okt Nov Dec upravo sada 1 minut ranije $$1$$ minuta ranije 1 sat ranije $$1$$ sata/sati ranije Juče $$1$$ rana ranije $$1$$ sedmica ranije više od 5 sedmica ranije Pratioci Prati THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy