Muzika i glasovi II, Boris Nad

PODELI/ODŠTAMPAJ:






MUZIKA I GLASOVI II


The Doors (Vrata u onostrano)


Zanemarimo li kratkotrajnu nadrealističku epizodu, jedan od prvih plodonosnih Remboovih uticaja je onaj koga je izvršio na Džima Morisona, pesnika i pevača The Doors. Pre nego o uticaju, možda je bolje da govorimo o zračenju ili srodnosti. Na prvi pogled, The Doors su proizvod sunca američkog juga, njegov opori destilat. Izleti u pustinju, reptili – gušteri i zmije, u svom totemskom značenju, i duhovi Indijanaca, vračeva, s kojim se neznanac susreće na suncu ili u hladu pećina, na skrovitim mestima, govore u prilog tome. To su, u stvari, susreti sa smrću. Prema legendi, ime sastava je odabrano prema naslovu knjige „Vrata percepcije“ Odlosa Hakslija ili prema stihovima Vilijama Blejka. Bliži Morisonu od Blejka je Rembo, čija je poezija na sličan način slikovita i ekscesna; otuda joj dobro odgovaraju električni instrumenti i izvođenje uživo, uz obilje improvizacija, dok se sam doživljaj živog nastupa približava šamanskom iskustvu.

To je jedan od srećnih slučajeva, u kome se spajaju elitizam i popularna umetnost. Taj „srećan“ slučaj okončava se na tragičan način: Morison napušta SAD i bend, nameravajući da se ubuduće, u svom pariskom egzilu, posveti književnosti. To će dati argumente za tezu da je njegova pojava više evropska, deo tog kulturnog nasleđa, nego američka. Smrt ga je sprečila u tome, ali su iza njega ostale tri knjige poezije u mnogim posthumnim izdanjima, koje izdržavaju poređenje s njegovim velikim srodnikom ili pretkom, i sa njegovim ispovestima i izveštajima iz onostranog – sa „Boravkom u paklu“ i „Iluminacijama“.




Za Morisona, rok-koncert ima efekat masovne katarze, slično grčkom pozorištu; on oslobađa masu socijalnih i individualnih frustracija, kroz svojevrstan efekat pročišćenja. Takvo tumačenje, po svoj prilici, važi tek u ograničenom broju slučajeva – možda samo za koncerte The Doors, ili predstavlja sasvim iznimnu retkost.

Ovome treba dodati još nešto. Nadrealisti su se, kao i mnogi drugi, pozivali na Artura Remboa, ali je „nadrealistička avantura“ ostala jalova, ne ostavljajući za sobom delo vredno pomena, dok su se „automatski tekstovi“ nadrealista, umesto vidovitim uzletima, završili onim što je jedan od nadrealističkih protagonista, Luj Aragon, kasnije nazvao „žalosnim glupostima“.




Iz toga treba izdvojiti autore kao što su Bunjuel i Salvador Dali, u čijim vizijama takođe naziremo remboovske crte, ali koji su se veoma rano distancirali od nadrealizma i pošli sopstvenim, pre njih neutrtim putevima.






Joy Division (Odeljenje za zabavu)



Mančester kasnih 70-tih predstavljao je urbani i industrijski predeo, ali urbani predeo opustošen industrijalizacijom: sumorne ulice, futuristički pejzaži od betona i aluminijuma, napuštene fabričke hale, policijske patrole na konjima, gomile šuta i đubreta na periferiji...

To je, u velikoj meri, ogoljeni pejzaž tehnokratije, mehaničkog sveta. Ne može da se poredi s Los Anđelesom 60-tih godina prošlog veka, ili Parizom poslednjih decenija XIX stoleća. Više odgovara Londonu iz doba Dostojevskog, koji ga je opisao kao „moderni Vavilon“, s tim što se ovaj Vavilon nalazi u razvalinama.

Svemu treba dodati sumornu socijalnu situaciju, nezaposlenost, mnoštvo mladih koji pred sobom ne vide nikakav izlaz – gubitak iluzija, nedostatak perspektive, koju valja shvatiti u najširem smislu: kao nesposobnost da se vidi unapred, ali i unazad, kao nedostatak orijentacije. Sve to zajedno rađa radikalno buntovništvo omladine, čiji je izraz pank pokret 70-tih.

To je kontekst, milje, socijalni bekgraund, ali on ne može da objasni pojavu Joy Division, koji počinju kao manje ili više tipičan pank sastav.

Iznenađuje brzina s kojom su prerasli svoj prvobitni status.




Zvuk lifta na početku jedne pesme s albuma „Unknown Pleasures“ asocira na početak nekog naučno-fantastičnog putovanja, recimo onog na početku „Solarisa“ Andreja Tarkovskog. Muzika nas potom vodi u nepoznate, delom izmaštane, delom realne prostore fantazmagoričnog grada, sa svojim dramama i zapletima; postupak koji ima svoje analogije s metodom na osnovu koje je Rembo gradio svoje „Iluminacije“, kao „prodor u Nepoznato“, ili neposredno sa poezijom Morisona i njegovim poemama poput „American prayer“ ili „Celebration of the Lizard“, koja iz pejzaža savremenog Los Anđelesa vodi pravo u indijansku pustinju, u njenim mitskim dimenzijama.

Ako album „Unknown Pleasures“ označava čudesne izlete u nepoznato, „Closer“, drugi i poslednji album Joy Division, doslovce je „onaj koji zatvara“. Pesme su zaokružene, tmurne, melodične i uzbudljive na svoj monotoni način.

Rok muzika, pop spektakli uopšte, tokom 70-tih i 80-tih se ubrzano pretvaraju u manipulaciju emocijama i utopijskim fantazijama masa. Profit, zarada, šou-biznis, komercijalni efekti, nisu cilj, nego samo uslov funkcionisanja industrije popularne kulture. Ona postaje neophodna kao sredstvo kontrole, socijalnog inženjeringa, pop umetnici zaista postaju „inženjeri ljudskih duša“.


Boris Nad

Prvobitno objavljeno na: P.U.L.S.E.



KOMENTARI

Name

A Rússia atravessa o Rubicão ou o Nascimento de um Novo Mundo,1,Agarta,2,Alexander Dugin,1,Almanah Književna fantastika 2015,1,America,1,Amerika,1,An interview with Boris Nad,3,Androgin,1,Annunciation of America,1,Anthem (Blood),1,Antihrist,1,Apology,1,Argonauti,1,Arhija i Anarhija,1,Aristokratski pogled na svet Borisa Nada,1,Atlantida,1,Atlantis,1,Bagdad,1,Baghdad,1,Bajke o EU fondovima su na nivou primitivnog kulta,1,Balkan,1,Battlefield,1,Being Beauteos,1,Belo ostrvo,1,Blagovest Amerike,1,Bojno polje,1,Boris Nad,162,Boris Nad: Russian Crossing of The Rubicon or the Birth of a New World,1,Call for Papers,1,City of Gods,1,City of Gods 2,1,Co stanie się na Ukrainie w najbliższych dniach i miesiącach?,1,Čuda i mimo mita,1,Dan bogova,1,Đavolje kule,1,Day of the Gods,1,Devet svetova,1,Divlji lov,1,Dragoš Kalajić,1,English,45,Esej,56,Eurasia Movement Interviews Boris Nad on Novorossiya,1,Eurasian Artists Association: The IVth Revolution!,1,European Union against Europe,1,Evroazija,1,Ezoterizam u Dantea,1,Filip Rogović,1,French,1,German,8,Gog i Magog,1,Grad bogova,1,Greek,1,Hiperborejci,2,Hoće li "Ukrajinsko proleće" da preraste u "Rusko proleće",1,Hyperboreans,1,Ideja centra,1,Imperium Ultimum,1,Interregnum,1,Interview,4,Interview with Boris Nad,1,Intervju,15,Iran,3,Islamska država je jurišni odred SAD,1,Istinska Turska pripada Evroaziji,1,Istok,1,Istok i Zapad,1,Itaka,1,Ithaca,1,Između Mora i Zemlje,1,James Porazzo,1,Jezik Indoevropljana,1,Joaquin Flores / The return of Myth,1,Knjiga,5,Komentar Nemih Bogova,1,Koren liberalnog zla u crkvenom raskolu,1,Kraj noći,1,Kraljevstvo noći,1,Kritika,10,Lavovi s Kalemegdana,1,Leonid Savin,1,Lions from Kalemegdan,1,Ljubav nestvarnih,1,Ljubiša Jovanović,1,Lobo,1,Maksimilijan Rupert Ditrih Sikorski,1,Manifesto for the Eurasian Artists Association,1,Mitovi o Hiperboreji,1,Mitska Amerika,1,Moloh,1,Momčilo Selić,2,Moskva može strpljivo da čeka rasplet s prstom na obaraču,1,Mračni oblaci nad Evropom,1,Music,1,Muzika,2,Muzika i glasovi I,1,Muzika i glasovi II,1,Mythical America,1,Myths about Hyperborea,1,na braniku Evrope,1,Na Krajini,1,Napomena,1,Napomena uz "Gozbu",1,New Antaios Journal,1,Nicholas Diak,1,Nikola Velimirović,1,Nostalgija za Tulom u doba mašina,1,Nova knjiga: Hiperborejci,1,Novi Nojev kovčeg,1,O mito de Atlântida,1,O Retorno do Mito,1,O Skitima,1,O tradiciji,1,O tradiciji drugi deo,1,Oblivion and Discourse of Being,1,Odin,2,Onostrana Indija,1,Open Revolt,1,Ovo su dveri Agarte,1,Pannonia,1,Panonija,1,Periodika,1,Planeta Titan,1,Planeta Titan / Crno Sunce,1,Poezija,5,Polish,1,Posle Gutenberga,1,Poslednja Tula,1,Poslednji vuk,1,Postapokalipsa,1,Povest o Agarti,1,Povratak mita,2,Predgovor,1,Proza,30,prvi deo,1,Questing Beast,1,Raspad Ukrajine (Rusije),1,Rat za kraj sveta,1,Razgovor s učenim lamom,1,Rim i Kartagina,1,Ruski prelazak Rubikona ili rađanje novog sveta,1,Russian,5,SAD su teroristička država,1,Sailing To Itaca,1,Sakralna istorija,1,Simboli Hiperboreje,1,Slowakian,1,Spanish,5,Šta će se narednih dana i meseci dešavati u Ukrajini,1,Stevan Bošnjak,1,Stoleće titana,1,Strategija anakonde i američki globalni haos,1,Sveta tajna rata,1,Tamno bratstvo,1,Tehnokratija,1,The Different Ways,1,The East and the West,1,The Fourth Political Theory,1,The Fourth Political Theory: Serbian vision,1,The multipolar world,1,The Return of Myth,1,Three chronicles (One dream / Odin / Achilles),1,Through the Door of History,1,TSIDMZ,3,TSIDMZ – Ungern von Sternberg Khan,1,Turkish revolution. An interview with Boris Nad,1,U danima kuge,1,U zemljama besmrtnika,1,Ukleti brod,1,Ukrajina je u ratu,1,Uranska tradicija,1,Varvarska Skitija,1,Vavilon,1,Vavilonska kula,1,Video,2,Vuk,1,War Song,1,We are Witnessing a Deep Crisis in the Model that is Offered by the EU and USA,1,We must drive out the merchants from the temple,1,Wild Hunt,1,Wolf,1,Zaborav i govor bića,1,Zamak,1,Zamak Grala,1,Završna bitka,1,Zlatno runo,1,Zmajeve kosti,1,Η επιστροφή του Μύθου,1,Америка,1,Возвращение мифа,1,Война для конца мира,1,Интервью,2,
ltr
item
ARKTOGEJA: Muzika i glasovi II, Boris Nad
Muzika i glasovi II, Boris Nad
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_uCGr2hypz1Qrcb9ywcjN18mjwg4uBrTysfaEBKNzpd4f0_hitHqWFg-IqraMGpiFJ3_ObqcpnwS70f7_UrvxlF5sRVMY4ySVGVxOqvdp7skvOGJ3SihgSMVJnmyloTSHAVJPlQ1jFXk/s640/celebration-of-the-lizard-king.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_uCGr2hypz1Qrcb9ywcjN18mjwg4uBrTysfaEBKNzpd4f0_hitHqWFg-IqraMGpiFJ3_ObqcpnwS70f7_UrvxlF5sRVMY4ySVGVxOqvdp7skvOGJ3SihgSMVJnmyloTSHAVJPlQ1jFXk/s72-c/celebration-of-the-lizard-king.jpg
ARKTOGEJA
https://arktogeja.blogspot.com/2013/10/muzika-i-glasovi-ii-boris-nad.html
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/2013/10/muzika-i-glasovi-ii-boris-nad.html
true
3991172695466286618
UTF-8
Svi postovi su učitani Nije pronađen nijedan post VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna Strane POSTOVI Vidi sve Preporučeni sadržaji OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI POSTOVI Nije pronađen nijedan post koji odgovara vašem upitu Vrati nazad Nedelja Ponedeljak Utorak Sreda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Januar Februar Mart April Maj Juni Juli Avgust Septembar Oktobar Novembar Decembar Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Avg Sep Okt Nov Dec upravo sada 1 minut ranije $$1$$ minuta ranije 1 sat ranije $$1$$ sata/sati ranije Juče $$1$$ rana ranije $$1$$ sedmica ranije više od 5 sedmica ranije Pratioci Prati THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy