Imperium Ultimum, Boris Nad

PODELI/ODŠTAMPAJ:





Imperium Ultimum



Tekst „Kroz okupiranu Evropu“ je prvi put objavljen u časopisu Zbilja, Beograd, br. 67-69, u aprilu 2001. a potom, neznatno skraćen, pod naslovom Imperium Ultimum, u Književnoj reči, Beograd, br. 515, u julu iste godine.

„Prosvetiteljski, liberalni i kosmopolitski duh (...) vodi Evropu u samoubistvo. Od glave Evrope ostala je samo gomila nordijskog mesa, od koje junak filma gradi puste paganske snove, dok je američki master bezdušno šamara. Mi smo ostali u pustoši poslednje obale, s mrcinom Levijatana, između američkog varvarstva i još živih anđela sa srednjovekovnih fresaka, čije prizive i osmehe ne čujemo i ne vidimo ili ih ne razumemo.“
Dragoš Kalajić: „Poslednji Evropljani“, Apostrof, Beograd, 2001.

Da li su nacionalizmi HH veka izneverili svoju istorijsku misiju? Ne produbljujući nacionalnu samosvest – do krajnjih granica samospoznaje, dakle ka jedinstvenom, indoevropskom ishodištu većine evropskih naroda – već se zadržavajući na površini, gde svaki pokret neminovno vodi u međunacionalne sukobe, nacionalizmi su, nažalost, prečesto radili u korist evropske štete. Upravo su evropski razdori i podele – (nacionalne ali i političke i ideološke, na „levicu“ i „desnicu“) omogućili atlantsku okupaciju Evrope. Možda bi evropska istorija, pogotovu istorija HH veka, izgledala drugačije da su nacionalni pokreti Evropljana smogli snage da se uzdignu do te, elementarne spoznaje bića nacije: spoznaje jedinstvenog porekla i zajedničke tradicije (indo)evropskih naroda, tradicije koja pripada praistoriji ili, možda, nadistoriji?


Arktički prazavičaj Evropljana



Uostalom, upravo nedostatkom evropske samosvesti objašnjava se i jedna, skoro opšta zabluda o početku evropske istorije koju, već vekovima i sasvim proizvoljno, gotovo „svi evropski udžbenici (...) određuju Atinom, Rimom i Jerusalimom, što stalno i svim naraštajima zaprečuje uvid u mnogo dublje puteve porekla i bogatije trezore samobitnosti“ – trezore praistorijskog, arktičkog prazavičaja Indoevropljana. To su trezori tradicije one solarne duhovnosti, koju, u većoj ili manjoj meri, baštine svi indoevropski narodi (i ne samo oni), premda često nisu ni svesni tog, najdubljeg i najživotnijeg sloja sopstvenog nasleđa. Kakva je to sila, međutim, koja danas sprečava Evropljane da spoznaju tu temeljnu istinu o sopstvenom biću? Po svoj prilici, ista ona koja ih tera da s ropskom poslušnošću, pa čak i mazohističkim zadovoljstvom, služe najgorem i najopasnijem neprijatelju Evrope, „Levijatanu“ s one strane Atlantika, Sjedinjenim Američkim Državama, stvarajući „zajednička tržišta“ i „ekonomske zajednice“, Evropu Brisela i Mastrihta, umesto zajednice zasnovane na tradiciji – umesto organske zajednice nacija Evrope. Sledeći, svesno ili nesvesno, taj, u samoj svojoj osnovi, nihilistički, ništiteljski poriv, a izdajući sopstvenu tradiciju, današnji „evropeisti“ zapravo služe samoubistvu Evropljana i Evrope.


Roman ideja



To su samo neka od pitanja koje pred čitaoca postavlja Dragoš Kalajić, u svom novom romanu „Poslednji Evropljani“ (prethodio mu je epsko-fantastični „Kosmotvorac“ iz 1989. godine). U doba terora postmodernizma i ispraznog eksperimenta, kao romanopisac Kalajić rehabilituje jednu zanemarenu tradiciju romana, koju najbolje opisuje sintagma „roman ideja“. Problematizujući pitanje evropske tradicije, po prvi put posle Miloša Crnjanskog („Roman o Londonu“, „Kod Hiperborejaca“), Kalajić je napisao roman koji, po našem mišljenju, nije značajan samo u okvirima srpske već i evropske književnosti uopšte.

Samog Kalajića nije potrebno posebno predstavljati čitaocu: kao publicista, kao geopolitičar pa i kao mislilac, on je i dosada umeo da privuče pažnju na sebe, i to ne jeftinim samoreklamerstvom. Prema već ustaljenoj podeli, on pripada taboru „nacionalista“, nasuprot samozvanim „evropeistima“ (u stvari mondijalistima), kojima i sam pomen nacionalnog imena danas može da izazove grč stida na licu. Ali, za razliku od ovdašnjih „evropeista“, duboko obeleženih kompleksom neizlečivog provincijalizma, a često i intelektualnom i stvaralačkom jalovošću, Kalajić nije anoniman, i to u razmerama koje uveliko prevazilaze granice same Srbije. I, osim toga, on već duže vreme vrši uticaj koji nije nimalo zanemarljiv – u intelektualnim i političkim sferama, u mnogim, često politički osetljivim polemikama i javnim raspravama.


Evropa pod senkom Zapada



Pravi pokretač ovog neobičnog romana ideja, u kome nema okosnice klasične fabule, ali ni izlišnog psihologizovanja, je traganje njegovog junaka, „novog Kanidida“, za poslednjim izrazima samosvesti pobeđenog i okupiranog kontinenta. Nije slučajno da to traganje započinje upravo od samog dna te samosvesti, od briselskog sedišta Evropske unije, gde je jedina dozvoljena definicija Evropljanina ona potrošačka. Naime, prema definiciji „evrokrata“, Evropljanin je dvonožac koji konzumira francuske sireve, danski maslac, engleski biftek, norveški losos... „U okupiranoj Evropi, Evropi pod senkom Zapada (čitaj: Amerike), savest se uspavljuje narkoticima obilja i materijalnog prosperiteta što današnjim ‘evrokratama‘ olakšavaju bekstvo od inače bolnih istina, poput one da su, već odavno, pretvoreni u robove i sluge atlantskih gospodara, vekovnih mrzitelja i neprijatelja Evrope“.

Potom, autor nas, „putevima sećanja“, vodi od jedne do druge tačke na mapi Evrope, od balkanskih ratišta, preko raznih evropskih metropola, sve dalje ka istoku, do postsovjetske Moskve. Zapravo, Kalajić nas vodi svuda tamo gde se još gaje evropske pasije i gde još nisu ugasle evropske vitalne energije Evropljana. „Poslednji Evropljani“ su često postranjeni usamljenici i socijalni margiinalci, ali zato uvek ličnosti, nasuprot narastajućem planetarnom krdu. U Evropi skovanoj u Mastrihtu, neretko i politički emigranti, beskućnici pa čak i prestupnici, koji opstaju u uslovima prave konspiracije.


Evropa bez ideje



Međutim, ovde nije u pitanju toliko ekskurzija geografijom Evrope ili intimnim uspomenama junaka, koliko dugo putovanje Evropom kao duhovnim prostorom. Roman „Poslednji Evropljani“ je i velika lekcija „tajnih“, a danas često i zabranjenih znanja – od metafizike do ikonologije, od geopolitike do sakralne geografije. Upravo onih znanja, dakle, koja su danas najpotrebnija Evropljanima da spoznaju pravu istinu o sebi samima, baš kao i skriveni smisao mnogih navodnih blagodeti moderne civilizacije Zapada koje im se danas nameću, milom ili silom okupacije. Na ovaj način, Kalajiću je pošlo za rukom da napiše istinski roman ideja, roman koji će, nema sumnje, imati efekat šoka ili provokacije, pogotovu za čitaoca koji se sa njima prvi put sreće.

Naravno, taj efekat šoka nije rezultat nikakvog hira pisca, već proističe iz ambisalnih razlika koje dele svet tradicije od modernog sveta. Svojom knjigom Kalajić nemilosrdno razara mnoge moderne „vjeruju“, poput vere u progres i blagostanje civilizacije „coca-cole“ i Miki Mausa, „multikulturnog“ i „građanskog“ društva made in USA ili (post)moderne umetnosti, umetnosti đubrišta. S one strane modernih mitova, počiva poražavajuća istina o stvarnom stanju pobeđenog kontinenta, „Evropi bez ideje“, čiji su stanovnici anestezirani i utonuli u komformizam najgore vrste. Ime te sile, koja ne samo da Evropljane lišava samosvesti, već, sve više, preti i samom biološkom opstanku evropskih naroda, je Zapad, koji nije nikakav sinonim za Evropu, nego njena istinska suprotnost. Zapravo, moderna civilizacija Zapada razlikuje se od Evrope koliko laž od istine ili smrt od života.


Imperium Ultimum



S najviše tačke, međutim, kako to danas svedoče mnogi znaci, u pitanju je samo jedna geohronološka sekvenca u dugoj istoriji Evrope: „Zapad“ označava i kraj jednog vremenskog, istorijskog ciklusa. Otuda ni savremena premoć Amerike nije toliko posledica njene snage koliko utrnuća strasti i vitalnih energija Evropljana. Zatvara li se na taj način konačno i horizont budućnosti Evrope, da li je, imamo li u vidu dubinu pada, uopšte moguće njeno novo podizanje iz ruševina? Odgovor na to pitanje zahteva posve drugačiju perspektivu od one koju nam nude opšta mesta vere u progres i jednosmerni dinamizam istorije. Parafrazirajući francuskog mislioca Rene Genona, možemo reći da, nastupi li taj, toliko priželjkivani „kraj istorije“, to izvesno neće biti onaj kraj čoveka ni sveta a ni onaj planetarni trijumf poživotinjenih, sebičnih, građanskih „individua“ o kome sanjaju globalisti, nego samo kraj iluzija koje imamo o njoj.

„Na početku naše istorije, je naše idealno Središte, arktički prazavičaj, iz koga je glacijacija pokrenula naše prapretke raznostranim putevima rasejanja, širom evroazijskog kontinenta, pa i sveta, obrazujući tako, silom različitih iskustava, različite narode i kulture, u idealno jedinstvenoj, indoevropskoj porodici... Sad, na ovoj tački istorije, kad su svi prostori sveta dosegnuti rasejanjem, ispravno je očekivati preokret pokreta, ka novom okupljanju i sabiranju stečenih znanja, u pravcu Imperium Ultimum.“


Nostalgija budućnosti



Imaju li, međutim, današnji Evropljani pod anestezijom dovoljno snage za taj „preokret pokreta“ istorije?

„Kada se osvrnem oko sebe, ovde“, odgovara jedan od poslednjih Evropljana Kalajićevog romana, „bojim se da je nemamo, ali me neprijatelji razuveravaju i hrabre ogromnim i besomučnim trudom da nas ubede kako je svaki trud Evropljana samo prošlost i kako je Evropa postala puka periferija... Valjda oni bolje znaju kakvim snagama zapravo raspolažemo, čim se toliko žeste i očajavaju pred svakom pa i najmanjom iskrom evropske pameti i volje, pozivajući, preko svojih medijskih telala, na opšte uzbune i kaznene pohode.“

Jačajući i produbljujući evropsku samosvest, dakle, „Poslednji Evropljani“ nam pružaju nešto neuporedivo dragocenije od sumornog bilansa poluvekovne okupacije Evrope. I zato ovaj roman ne budi melanholiju, nego nostalgiju – bol koji je prvi znak buđenja iz narkoze. Naravno, ne nostalgiju za iščezlom slavom Evrope, nego nostalgiju budućnosti – nostalgiju za Imperium Ultimum.

To je ono carstvo koje, poput vatre „što ište hranu da bi živela“, već danas zahteva „misli i snove, dela pa i živote“ Evropljana. Još uvek samo unutrašnje, nevidljivo, i neispoljeno, ono će postati sasvim opipljiva realnost onog trenutka kad Evropljani najzad pobede sopstvenu malodušnost i, ubijajući „Levijatana“, otvore novi ciklus istorije Evrope, s one strane preduge agonije Zapada. 


Boris Nad

KOMENTARI

Name

A Rússia atravessa o Rubicão ou o Nascimento de um Novo Mundo,1,Agarta,2,Alexander Dugin,1,Almanah Književna fantastika 2015,1,America,1,Amerika,1,An interview with Boris Nad,3,Androgin,1,Annunciation of America,1,Anthem (Blood),1,Antihrist,1,Apology,1,Argonauti,1,Arhija i Anarhija,1,Aristokratski pogled na svet Borisa Nada,1,Atlantida,1,Atlantis,1,Bagdad,1,Baghdad,1,Bajke o EU fondovima su na nivou primitivnog kulta,1,Balkan,1,Battlefield,1,Being Beauteos,1,Belo ostrvo,1,Blagovest Amerike,1,Bojno polje,1,Boris Nad,162,Boris Nad: Russian Crossing of The Rubicon or the Birth of a New World,1,Call for Papers,1,City of Gods,1,City of Gods 2,1,Co stanie się na Ukrainie w najbliższych dniach i miesiącach?,1,Čuda i mimo mita,1,Dan bogova,1,Đavolje kule,1,Day of the Gods,1,Devet svetova,1,Divlji lov,1,Dragoš Kalajić,1,English,45,Esej,56,Eurasia Movement Interviews Boris Nad on Novorossiya,1,Eurasian Artists Association: The IVth Revolution!,1,European Union against Europe,1,Evroazija,1,Ezoterizam u Dantea,1,Filip Rogović,1,French,1,German,8,Gog i Magog,1,Grad bogova,1,Greek,1,Hiperborejci,2,Hoće li "Ukrajinsko proleće" da preraste u "Rusko proleće",1,Hyperboreans,1,Ideja centra,1,Imperium Ultimum,1,Interregnum,1,Interview,4,Interview with Boris Nad,1,Intervju,15,Iran,3,Islamska država je jurišni odred SAD,1,Istinska Turska pripada Evroaziji,1,Istok,1,Istok i Zapad,1,Itaka,1,Ithaca,1,Između Mora i Zemlje,1,James Porazzo,1,Jezik Indoevropljana,1,Joaquin Flores / The return of Myth,1,Knjiga,5,Komentar Nemih Bogova,1,Koren liberalnog zla u crkvenom raskolu,1,Kraj noći,1,Kraljevstvo noći,1,Kritika,10,Lavovi s Kalemegdana,1,Leonid Savin,1,Lions from Kalemegdan,1,Ljubav nestvarnih,1,Ljubiša Jovanović,1,Lobo,1,Maksimilijan Rupert Ditrih Sikorski,1,Manifesto for the Eurasian Artists Association,1,Mitovi o Hiperboreji,1,Mitska Amerika,1,Moloh,1,Momčilo Selić,2,Moskva može strpljivo da čeka rasplet s prstom na obaraču,1,Mračni oblaci nad Evropom,1,Music,1,Muzika,2,Muzika i glasovi I,1,Muzika i glasovi II,1,Mythical America,1,Myths about Hyperborea,1,na braniku Evrope,1,Na Krajini,1,Napomena,1,Napomena uz "Gozbu",1,New Antaios Journal,1,Nicholas Diak,1,Nikola Velimirović,1,Nostalgija za Tulom u doba mašina,1,Nova knjiga: Hiperborejci,1,Novi Nojev kovčeg,1,O mito de Atlântida,1,O Retorno do Mito,1,O Skitima,1,O tradiciji,1,O tradiciji drugi deo,1,Oblivion and Discourse of Being,1,Odin,2,Onostrana Indija,1,Open Revolt,1,Ovo su dveri Agarte,1,Pannonia,1,Panonija,1,Periodika,1,Planeta Titan,1,Planeta Titan / Crno Sunce,1,Poezija,5,Polish,1,Posle Gutenberga,1,Poslednja Tula,1,Poslednji vuk,1,Postapokalipsa,1,Povest o Agarti,1,Povratak mita,2,Predgovor,1,Proza,30,prvi deo,1,Questing Beast,1,Raspad Ukrajine (Rusije),1,Rat za kraj sveta,1,Razgovor s učenim lamom,1,Rim i Kartagina,1,Ruski prelazak Rubikona ili rađanje novog sveta,1,Russian,5,SAD su teroristička država,1,Sailing To Itaca,1,Sakralna istorija,1,Simboli Hiperboreje,1,Slowakian,1,Spanish,5,Šta će se narednih dana i meseci dešavati u Ukrajini,1,Stevan Bošnjak,1,Stoleće titana,1,Strategija anakonde i američki globalni haos,1,Sveta tajna rata,1,Tamno bratstvo,1,Tehnokratija,1,The Different Ways,1,The East and the West,1,The Fourth Political Theory,1,The Fourth Political Theory: Serbian vision,1,The multipolar world,1,The Return of Myth,1,Three chronicles (One dream / Odin / Achilles),1,Through the Door of History,1,TSIDMZ,3,TSIDMZ – Ungern von Sternberg Khan,1,Turkish revolution. An interview with Boris Nad,1,U danima kuge,1,U zemljama besmrtnika,1,Ukleti brod,1,Ukrajina je u ratu,1,Uranska tradicija,1,Varvarska Skitija,1,Vavilon,1,Vavilonska kula,1,Video,2,Vuk,1,War Song,1,We are Witnessing a Deep Crisis in the Model that is Offered by the EU and USA,1,We must drive out the merchants from the temple,1,Wild Hunt,1,Wolf,1,Zaborav i govor bića,1,Zamak,1,Zamak Grala,1,Završna bitka,1,Zlatno runo,1,Zmajeve kosti,1,Η επιστροφή του Μύθου,1,Америка,1,Возвращение мифа,1,Война для конца мира,1,Интервью,2,
ltr
item
ARKTOGEJA: Imperium Ultimum, Boris Nad
Imperium Ultimum, Boris Nad
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhPgNhtlKjMleb-zF7K2ngeiJvJi2g_i1RtCVdDut9bDdoAp5p2SS3-vIiTEhopwLeeXYLphY7hMCbvE-WfAFCBy8DPcOqO3fInjVi5uiEYI0WTxoMsNQRA2l03HMfPoKt39jitJzEKSQE/s640/544882_107827526020114_1735240482_n.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhPgNhtlKjMleb-zF7K2ngeiJvJi2g_i1RtCVdDut9bDdoAp5p2SS3-vIiTEhopwLeeXYLphY7hMCbvE-WfAFCBy8DPcOqO3fInjVi5uiEYI0WTxoMsNQRA2l03HMfPoKt39jitJzEKSQE/s72-c/544882_107827526020114_1735240482_n.jpg
ARKTOGEJA
https://arktogeja.blogspot.com/2013/05/imperium-ultimum-boris-nad.html
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/
https://arktogeja.blogspot.com/2013/05/imperium-ultimum-boris-nad.html
true
3991172695466286618
UTF-8
Svi postovi su učitani Nije pronađen nijedan post VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna Strane POSTOVI Vidi sve Preporučeni sadržaji OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI POSTOVI Nije pronađen nijedan post koji odgovara vašem upitu Vrati nazad Nedelja Ponedeljak Utorak Sreda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Januar Februar Mart April Maj Juni Juli Avgust Septembar Oktobar Novembar Decembar Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Avg Sep Okt Nov Dec upravo sada 1 minut ranije $$1$$ minuta ranije 1 sat ranije $$1$$ sata/sati ranije Juče $$1$$ rana ranije $$1$$ sedmica ranije više od 5 sedmica ranije Pratioci Prati THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy